Hoe het Netflix-abonnement met advertenties niet loopt zoals gehoopt
Het nieuwe Netflix-abonnement verdient nog geen populariteitsprijs. We hebben het dan over het abonnement waarbij je advertenties te zien krijgt. Dit is de goedkoopste optie van de streamingdienst en kost in de Verenigde Staten 6,99 dollar per maand. Dat is omgerekend nu 6,58 euro, exclusief onze btw.
Wanneer je dat abonnement afsluit, dan toont Netflix een advertentie voordat je aan een show of film begint. Je krijgt ook reclame te zien tijdens het kijken, wat ons best irritant lijkt. Maar goed — als je liever niet teveel uitgeeft aan streamingdiensten (die kosten lopen snel op), dan is dit een bestaand alternatief.
Netflix-abonnement scoort niet goed
Maar of het ook een goed alternatief is? Dat lijkt nog niet het geval te zijn, als we de Wall Street Journal mogen geloven. Nieuwe en bestaande abonnees kiezen deze optie het minst vaak in de maand november, aldus de publicatie. Het abonnement Basic with ads besloeg slechts negen procent van alle afgenomen abonnementen.
Opvallend is dat 43 procent van die negen procent bestaat uit gebruikers die hun account hebben gedowngraded. Dat zijn mensen die vinden dat Netflix zo langzamerhand achterlijk duur wordt. 57 procent van dit groepje mensen bestaat uit zowel nieuwe als terugkerende klanten, die de lage prijs wel zien zitten.
Minder nieuwe klanten voor de dienst
Verder is de schatting dat slechts 0,2 procent van alle Netflix-abonnees momenteel gebruikmaakt van Basic with ads. Het bedrijf zou bovendien in november minder mensen aan zich gekoppeld hebben dan in oktober. En dat terwijl de dienst dus een geheel nieuw abonnement aanbood. Is de app dan op z’n retour?
Een Netflix-vertegenwoordiger bijt ondertussen van zich af en stelt dat het nog te vroeg is om ergens een conclusie aan te verbinden. Mogelijk een terecht punt, maar dat neemt niet weg dat Basic with ads nog een ander nadeel heeft, los van de advertenties. Het aanbod films en series is namelijk ook beperkt ten opzichte van de andere abonnementen…