Deel jij je Netflix-account met vrienden? Dat gaat je geld kosten!

Apps Mark Hofman 17 mrt 2022
Leestijd: 2 minuten

Netflix is wereldwijd immens populair, maar mag dankzij verschillende prijsverhogingen wel wat kosten. Het maandelijkse bedrag van minimaal €7,99 en maximaal €15,99 is voor veel consumenten reden genoeg om accounts met vrienden en familie te delen.

Het delen van streamingdiensten is iets wat we bijna allemaal wel eens gedaan hebben of op dit moment doen. Toch is het slim om, in ieder geval op het gebied van Netflix, daar een beetje voorzichtiger mee te zijn. De streamingdienst wordt niet alleen duurder, maar kennelijk ook een stuk strenger.

Netflix gaat voor hardere aanpak

Netflix is mensen die hun accounts delen, maar niet op hetzelfde adres wonen, helemaal zat. Vanuit de consument gezien een slimme actie, maar volgens de streamingdienst alles behalve de bedoeling. Eerdere pogingen om het delen van accounts tegen te gaan faalden, maar dat wil niet zeggen dat het bedrijf het niet blijft proberen.

In een blog post laat Chengyi Long, directeur productinnovatie bij Netflix, weten dat het bedrijf harder in gaat grijpen. “Het delen van accounts heeft impact en zorgt ervoor dat we minder kunnen investeren in geweldige nieuwe series en films voor onze gebruikers”, zo laat hij weten. Het resultaat is dat er in drie landen een testperiode van start gaat, waarbij consumenten extra moeten betalen.

Netflix Paid Sharing
Delen zit er niet meer in (Afbeelding: Netflix)

Op het moment dat jij een extra lid toe wilt voegen aan je account, gaat het Amerikaanse bedrijf daar geld voor vragen. De test is op dit moment van kracht in Costa Rica, Chili en Peru. Gezien de verschillende valuta is het een beetje lastig om goed te schatten, maar hou rekening met een bedrag van rond de €2,99.

Het bedrijf maakt het met dat bedrag overigens wel mogelijk om je profiel van het ene account mee te nemen naar het andere.

Streamingdienst maakt het moeilijker voor zichzelf

Waar het idee vanuit Netflix goed te begrijpen is, maakt de streamingdienst het wel echt moeilijker voor zichzelf. Het succes van het platform is nog steeds minder aan het worden, de content is steeds minder indrukwekkend en de prijzen blijven stijgen. Inmiddels tik je Amazon Prime Video, HBO Max en Disney+ op de kop voor de prijs van een Netflix-abonnement waarbij je dezelfde voordelen krijgt. Een bijzonder gegeven waar veel consumenten zich, waarschijnlijk, wel door laten verleiden.

Het aanbod van Netflix wordt eigenlijk al tijden steeds minder interessant en dat blijft ook zo. De rechten voor bekende films en series komen in handen van de concurrentie. Tja en die nieuwe films en series? Die zijn goed, maar weten in de meeste gevallen het niveau van vroeger niet te halen.

Netflix scoort met ‘onbekende’ oude thriller van makers Peaky Blinders

Wat dat betreft ben ik ook een beetje bang dat het gewenste effect dat Netflix voor ogen heeft, consumenten alleen maar weg zullen jagen. Ook al staat het bedrijf volledig in z’n recht om dit soort praktijken aan te pakken.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen