Netflix gaat nog harder op jacht naar wachtwoorddelers
Netflix is al flink op zoek naar mensen die hun account delen, maar doet daar nu nog een schepje bovenop.
Je hebt het waarschijnlijk al gemerkt als je een Netflix-account deelt met iemand anders: de streamingdienst zit er vol op. Het geeft je waarschuwingen in de hoop je over te laten stappen. Logisch, want zo kan Netflix natuurlijk meer geld verdienen.
Mensen die hun Netflix-account delen krijgen eens in de zoveel tijd een scherm te zien waarin ze hun huishouden moesten bevestigen. Je had dan 15 minuten de tijd om die check te voldoen. Dat moet je via een e-mailadres doen. Irritant natuurlijk, maar het hield je niet tegen om toch je account te delen.
Netflix gaat harder controleren op het delen van wachtwoorden
Dat ziet Netflix ook, en dus wil het wachtwoorddelers het leven nog moeilijker maken. Het gaat die checks nu veel vaker uitvoeren. Deze agressievere benadering zorgt ervoor dat het haast onmogelijk wordt om je account te delen. Je kunt natuurlijk niet berichten blijven sturen.
En dat is opvallend te noemen, aangezien het de laatste tijd juist leek dat Netflix minder vaak controles uitvoerde. Andere streamingdiensten hebben gekeken naar de rode N en proberen hetzelfde trucje. Zo is Disney+ hier al actief mee bezig en kondigde ook HBO Max aan dit te gaan doen.
Maar nu neemt de frequentie van controles toe. In plaats van een keer in een maand of minder, hebben sommige gebruikers op dit moment meerdere keren per week een controle. Niet echt fijn en gebruiksvriendelijk.
Dit gebeurt vooral wanneer twee mensen op verschillende locaties Netflix gebruiken. De streamingdienst ziet dan dat er twee verschillende IP-adressen toegang hebben. Vooral als dit vaker gebeurt, kan de streamingdienst de controle uitvoeren.
Volgt de rest?
Het is logisch dat Netflix het delen van accounts aan banden wil leggen, omdat het zo meer kan verdienen. Dat de controle werkt, blijkt wel, want sinds het de strijd tegen wachtwoorddelers begon, heeft het 50 miljoen abonnees erbij.
Netflix is vaak een trendsetter in dit soort zaken, dus vermoedelijk willen andere streamingdiensten gaan kijken hoe dit uitpakt. Wellicht kan het dus zo zijn dat je ook op Disney+ bijvoorbeeld vaker een check zal moeten doen als het de rode N nog meer abonnees oplevert.