Waarom je het goedkopere Netflix-abonnement links moet laten liggen
Dat Netflix met een abonnement inclusief reclames komt is al langer bekend. Nu weten we ook hoeveel goedkoper het gaat worden. WANT-redacteur Jeroen Kraak ziet er het nut van niet in en vertelt je waarom.
Netflix is een kat in het nauw en maakt dus rare sprongen. De dienst staat onder druk omdat het in een kwartaal voor het eerst meer klanten heeft verloren dan dat er bijkwamen. Iets wat natuurlijk totaal niet gepruimd wordt bij de aandeelhouders. Als gevolg daarvan stortte de koers van Netflix in. Misschien is het wel de fout van het economisch systeem, dat er alleen maar van groei wordt uitgegaan, maar goed, dat is een heel ander verhaal dat ik liever aan de economieredactie van een grote krant overlaat.
Concurrentie voor Netflix
Bij Netflix gaat het naar mijn mening echter al langer mis. De dienst had jarenlang geen concurrentie en kon dus doen wat het wil. De laatste jaren schieten concurrenten als paddenstoelen uit de grond. Amazon Prime Video, HBO Max, Disney+, Apple TV+, het zijn slechts de diensten die in Nederland erbij zijn gekomen. In de Verenigde Staten zijn het er nog veel meer zoals Peacock en Paramount+.
Het verschil bij die andere streamingdiensten is dat er een echte visie is. Neem bijvoorbeeld Apple TV+, de dienst komt elke week een nieuwe titel die kwalitatief 9 van de 10 keer hoogstaand is.
Netflix schiet met losse flodders
Hoe anders is het bij Netflix. Het lijkt niet te weten wat het wil. De dienst plempt zoveel mogelijk series en films op het platform, zonder een kwaliteitscontrole. Dat betekent dat veruit het grootste deel van de series kwalitatief niet goed genoeg is. Af en toe komen er wel parels door, zoals laatst natuurlijk Stranger Things en Squid Game, maar die worden door alle content ook meteen ondergesneeuwd.
Daarnaast is Netflix recent ook met games gekomen. Waarom weet niemand eigenlijk, want vrijwel niemand speelt het of weet überhaupt waar je die games kunt vinden. Bovendien is het amper wat vergeleken met andere diensten die games aanbieden zoals Apple Arcade of Xbox Game Pass. Het lijkt het zoveelste idee waarbij Netflix niet weet wat het moet.
Nu is de volgende losse flodder van het bedrijf een goedkoper abonnement. Iets wat Netflix heeft afgekeken bij verschillende concurrenten die hetzelfde doen in de Verenigde Staten zoals HBO Max. Alles om nog meer inkomsten binnen te hengelen. Het bedrijf is alleen naïef om te denken dat het daarmee zijn problemen oplost.
Neem de kijker serieus
Het probleem ligt namelijk dieper. Natuurlijk is er de wet van de remmende voorsprong, maar wat Netflix vooral moet doen is de kijker serieus nemen. Zet in op kwaliteit en plemp niet alles online wat je aangeboden krijgt. Dat scheelt ook nog eens in kosten van de dienst. Dan krijg neemt het aantal kijkers toe en zijn mensen bereid om meer te betalen. Ga met de makers van content zitten en kijk hoe je het best meer mooie titels kunt maken, in plaats van met losse flodders te schieten.
Als je een Netflix-abonnement van rond de 5,99 euro met advertenties overweegt, raad ik je aan beter dat geld in een andere streamingdienst te stoppen. Kies voor Apple TV+ of Amazon Prime Video. Goedkoper en je ziet titels zelfs in 4K. Iets wat je bij Netflix niet gaat krijgen voor die prijs. Maakt beeld je niet uit, dan kun je voor 5,99 euro beter voor HBO Max Basic kiezen. Geen reclames en veel meer nieuwe kwalitatief goede content.
Wat Netflix beter kan doen om kijkers te trekken is om juist de normale abonnementen te verlagen, gezien de kwaliteit van de content. Het prijst zich uit de markt. Een Premium-abonnement voor 15,99 euro per maand voor 4K-beeld is absurd gezien de kwaliteit van de content. Daarmee is het bijna twee keer zo duur als Disney+ en het duurdere abonnement van HBO Max.