Netflix is de populairste streamingdienst, maar nummer 2 is opvallend
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F09%2FSquidgame_2024-Slate-Announcement_01.jpg)
Er is onderzoek gedaan naar de populairste streamingdiensten van Nederland. Netflix is nummer 1, maar een opvallende naam pronkt op plaats 2.
Bijna iedereen in Nederland heeft wel een abonnement op Netflix. Het is de streamingdienst met veruit de meeste content. Maar de ranglijst wordt pas echt interessant als we verder kijken.
Nee, het is niet Disney+ of HBO Max op de tweede plaats. Een andere streamingdienst weet te imponeren in de lijst.
Netflix nummer 1, Viaplay nummer 2
Telecompaper doet marktonderzoek naar het televisie- en streamingaanbod in Nederland. Het bekijkt welke streamingdiensten het populairst zijn en welke kabelmaatschappijen de meeste klanten hebben. Bij de streamingdiensten is Netflix de grootste.
Hoewel het lijkt alsof iedereen Netflix heeft, valt dat volgens Telecompaper mee. Netflix heeft volgens het onderzoek een marktaandeel van 15 procent. De nummer twee is echter verrassend: Viaplay met 5 procent. Dit is opvallend, aangezien de streamingdienst de prijzen jaarlijks verhoogt en er veel klachten over zijn.
Toch lijkt het erop dat mensen wel klagen, maar niet opzeggen. De belangrijkste reden om een abonnement te nemen is natuurlijk om live de prestaties van Max Verstappen in de Formule 1 te volgen. Blijkbaar geven mensen de voorkeur aan Viaplay boven het goedkopere F1TV Pro, mogelijk vanwege het gebruiksgemak.
Waar blijven Disney+ en HBO Max?
Overigens moet Viaplay de tweede plaats delen met Videoland, want ook deze heeft een marktaandeel van 5 procent. De populariteit van Videoland komt waarschijnlijk door het uitgebreide Nederlandse aanbod. Gebruikers kunnen niet alleen alles van RTL 4, 5 en 7 terugkijken, maar ook genieten van exclusieve series, shows en documentaires. Daarnaast zijn er ook internationale titels beschikbaar.
Disney+ en HBO Max zouden als grote internationale spelers hoger verwacht worden, maar volgens het rapport valt hun marktaandeel in Nederland tegen. SkyShowtime blijft daar nog verder achter.
Volgens het onderzoek hebben streamingdiensten in Nederland gezamenlijk 1,2 miljard euro verdiend. Omgerekend komt dat neer op 7,1 miljoen jaarabonnementen op Netflix Standaard.
Toch blijft lineaire televisie kijken in Nederland nog steeds populair. Het marktaandeel daarvan is 42 procent, tegenover 36 procent voor streamingdiensten. Lineaire tv wordt vooral bekeken via Ziggo, dat marktleider is, met KPN als tweede. Die laatste verlaagde onlangs de prijs van een van zijn populaire abonnementen. Daarover lees je hieronder meer.