Nieuwste Netflix-deal is een opmaat voor Formule 1-rechten
Netflix heeft zijn kwartaalcijfers gepresenteerd en komt met opvallend nieuws. Bereid je voor op de mogelijkheid van advertenties en wellicht Formule 1 in het streamingpakket.
Netflix blijft de grootste streamingdienst en blijft groeien. Een belangrijke factor voor de groei in het laatste kwartaal is het stoppen van het delen van abonnementen. Hierdoor zijn veel gebruikers gedwongen een eigen account aan te maken.
Maar er zijn meer veranderingen op komst bij de streamingdienst. In de toekomst kun je een nieuw abonnement verwachten in Nederland, en het is niet uitgesloten dat Netflix de rechten voor de Formule 1 verwerft.
Een nieuw Netflix-abonnement
Terwijl in Nederland al jarenlang de keuze bestaat uit drie soortgelijke Netflix-abonnementen, verandert dit langzaam in steeds meer landen. Het goedkoopste abonnement verdwijnt daar. In plaats daarvan introduceert de streamingdienst een lidmaatschap met advertenties. Hoewel het goedkoper is, genereert Netflix hierdoor extra inkomsten door het tonen van reclames.
Dankzij de lagere kosten wordt het abonnement ook toegankelijker voor een breder publiek. In Nederland is Videoland momenteel de enige streamingdienst met advertenties. Gezien het succes van het advertentieabonnement van Netflix is het waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd voordat dit ook in Nederland wordt geïntroduceerd.
Formule 1 op Netflix
Een andere mogelijke verandering is dat je in de toekomst Formule 1 op Netflix kunt bekijken. Volgens insiders toont Netflix al geruime tijd interesse in de uitzendrechten van de Formule 1, vooral vanwege het succes van de serie Drive to Survive op de streamingdienst.
Onlangs zond Netflix een golftoernooi in Las Vegas uit met verschillende Formule 1-coureurs zoals Lando Norris en Carlos Sainz. Het was het eerste live-sportevenement voor Netflix, wat de honger naar meer lijkt aan te wakkeren.
Netflix heeft ook recent de uitzendrechten voor WWE binnengehaald. Hoewel Amerikaans showworstelen weliswaar geënsceneerd is, betreft het hier de eerste grote sporttitel die Netflix aan zijn portfolio toevoegt. Dit suggereert dat streamingdienst serieus aan de weg timmert op het gebied van sportuitzendingen.
Met de nieuwe uitzendrechten ligt het voor de hand dat Netflix mogelijk ook de rechten voor de Formule 1 wil bemachtigen. Aangezien Netflix wereldwijd actief is, zou het voor hen efficiënt zijn om alle rechten in één keer te verwerven. Voor de Formule 1 zou dit gunstig zijn vanwege de mogelijkheid om met één partij zaken te doen, wat veel tijd bespaart. Uiteraard moet het financieel aantrekkelijk genoeg zijn.
Flinke concurrentie
Toch lijkt Netflix niet de enige geïnteresseerde partij. Ook Apple TV+ toont belangstelling voor dergelijke zakelijke overeenkomsten. Deze streamingdienst heeft al een wereldwijde deal voor de Amerikaanse voetbalcompetitie MLS en er gingen eerder geruchten dat Apple TV+ zich ook op de Formule 1 wilde richten.
Het blijft echter nog afwachten. Voor dit jaar zijn de uitzendrechten voor de Formule 1 in Nederland in handen van Viaplay en F1 TV Pro, al zijn er wel veranderingen qua prijzen. In 2025 komen de rechten weer beschikbaar, en dan wordt duidelijk wie er allemaal gaan meebieden.