Netwerkproblemen Odido mobiel: bellen onmogelijk, internet traag
Het is een slechte dag om klant van Odido te zijn. Het mobiele netwerk van de provider kampt met problemen.
Odido kampt vandaag met aanhoudende problemen op zijn mobiele netwerk. Een aantal klanten kan niet bellen of gebeld worden, ook werkt mobiel internet minder stabiel. De problemen lijken sinds 08.00 uur woensdagochtend begonnen. Volgens de provider is een stroomstoring de oorzaak.
In een bericht op zijn forum zegt Odido dat ze aan een oplossing werken. Om de problemen de baas te worden, schakelt de provider tijdelijk zijn 3G-netwerk uit in delen van het land. Het alarmnummer 112 blijft wel bereikbaar. Ook klanten met 4G- of 5G-toestellen ervaren een slechte verbinding.
Problemen Odido begonnen al in de nacht
Hoewel Odido sinds 09.23 uur melding maakt van de storing, blijkt deze al eerder begonnen. In de nacht van dinsdag op woensdag is het mobiele netwerk op meerdere plaatsen volledig uitgevallen.
Vanochtend leek het netwerk weer stabieler, maar sinds 12.00 uur is internet aanzienlijk trager. Dit komt door een hoge packet loss waarbij de pakketjes met data die over het mobiele netwerk gaan, voor de helft verloren gaan.
3G uitgeschakeld, ook dataproblemen
Odido meldt dat het “in Oost-Nederland, van Noord naar Zuid, 3G heeft uitgeschakeld” en dat zorgt er voor dat vooral oudere smartphones niet kunnen bellen of gebeld worden. Die ondersteunen namelijk geen bellen via 4- of 5G. Uit onafhankelijke metingen van de redactie van WANT blijkt echter dat ook mobiel internet via 4- en 5G in de randstad en Brabant kampt met aanzienlijke packet loss.
Het is nog niet bekend wanneer de storing opgelost is.