NFT op Spotify: neemt de hype binnenkort de streamingdienst over?
Spotify is momenteel bezig met een gloednieuwe test waarmee bepaalde gebruikers hun NFT’s kunnen promoten via de populaire streamingdienst. Het gaat om artiesten die dit kunnen doen via hun persoonlijke artiestenpagina. Slechts een handjevol Android-gebruikers in de Verenigde Staten doet mee met deze test.
Een vertegenwoordiger van het bedrijf bevestigt het probeersel aan onder meer de redactie van CNET. “Spotify is bezig met een test waarmee een kleine groep artiesten hun bestaande NFT’s kunnen promoten via derde partijen.” Het is niet zo dat je deze NFT’s direct kunt kopen binnen de streamingdienst voor muziek.
Spotify zet in op NFT
Spotify koos zelf een aantal artiesten uit die gebruik kunnen maken van de gloednieuwe functionaliteit. Luisteraars in de testgroep kunnen de NFT’s op de artiestenpagina’s bekijken in de vorm van een preview. Wanneer ze meer willen weten over de NFT, of er één willen kopen, dan verwijst de app hen door naar externe partijen.
De muziekstreamingdienst rekent overigens – op dit moment – niets voor het gebruik van de functie. De reden dat het bedrijf hier nu in investeert, is heel simpel: Spotify wil de band tussen de artiest en luisteraar verdiepen. Daarnaast krijgt de dienst vanuit de industrie vaak de vraag of die dit kan implementeren.
Niet de enige van dit moment
Uiteraard is Spotify niet het enige digitale bedrijf dat investeert in NFT’s. Zo kunnen mensen met een Twitter Blue-abonnement NFT’s als profielfoto instellen. Ook test Instagram hoe de digitale producten werken op zijn platform. In de toekomst gaan we ongetwijfeld meer zien van de zogenaamde non-fungible tokens.
NFT’s, vrij vertaald als niet-vervangbaar eigendomscontract, is een koppeling op een blockchain van een account aan een uniek digitaal product, middels een slim contract. Dat item kan van alles zijn. Denk dan aan kunst, audio of video, of wat voor creatief werk dan ook.