De overheid wil dat we beter nadenken over de risico’s van cookies
We moeten beter nadenken over cookies en de privacy die we weggeven als we ermee instemmen. Dat is wat de overheid ons duidelijk wil maken met een nieuwe campagne.
Iedereen kent de vragen wel die je voorgeschoteld krijgt op het moment dat je een nieuwe website voor het eerst bezoekt, of een net geïnstalleerde app voor de eerste keer opent. Instemmen met cookies is iets dat veel mensen doen zonder er écht goed over na te denken. Het kost je namelijk al snel veel tijd om de voorwaarden goed door te lezen.
En dat is dus precies het probleem, vindt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). “Organisaties weten daardoor veel over mensen. Bijvoorbeeld over iemands interesses, gezondheid en politieke voorkeur”, zo schrijft de organisatie. De komende week is daarom een publiekscampagne te zien waarin de AP wijst op de risico’s die kleven aan het gedachteloos instemmen met cookies.
Cookies zorgen voor privacyrisico’s
Cookies zorgen namelijk voor privacyrisico’s. “Persoonsgegevens die zijn verzameld met cookies, worden vaak direct gedeeld met honderden andere organisaties. Soms wordt de informatie zelfs doorverkocht aan adverteerders. Zo verliezen mensen ongemerkt de grip op hun privacy”, schrijft de toezichthouder.
Op de radio hoor je de komende weken spotjes van de AP die je wijzen op de risico. Ook is de campagne zichtbaar in het straatbeeld van meerdere grote steden, en op bushokjes. In een overzicht heeft de AP tips op een rijtje gezet die mensen kunnen helpen bij het beter omgaan met cookies en dus hun eigen privacy.
Ook organisaties worden gewezen op hun rol
Organisaties die cookies van mensen verzamelen worden ook actief op hun rol gewezen. Zo worden ze opgeroepen om hun eigen cookiebeleid onder de loep te nemen. “Cookies weten alles over uw klanten. Vindt u dat zelf normaal?, valt te zien in een video die de AP deelt. Ook voor bedrijven heeft de AP een checklist gemaakt die ervoor moet helpen dat beter met cookies om wordt gegaan.
Cookies bestaan al heel lang en spelen nog steeds een erg grote rol op het internet. Voor adverteerders zijn ze van grote waarde, omdat ze op die manier gericht advertenties kunnen tonen. Voor websites zijn cookies handig omdat ze ervoor zorgen dat een site kan onthouden wat jij op die site gedaan hebt. Dat is handig als je terugkomt op een site.