Nieuwe smartphone nodig? Trap niet in deze marketing trends!
Het kopen van een nieuwe smartphone is niet altijd even makkelijk, vooral als je geen tech-liefhebber bent. Fabrikanten maken hier maar al te graag gebruik van. Met hulp van dubieuze marketingtrucjes proberen ze je te verleiden tot een aankoop.
Gelukkig vertonen fabrikanten meestal hetzelfde gedrag, waardoor je het makkelijk kunt opsporen als je ervan op de hoogte bent. Je vrienden van WANT praten je bij over de vijf meest voorkomende trucjes. Dan trap jij er de volgende keer niet meer in!
Let goed op deze marketing trends bij het kopen van een nieuwe smartphone
Hier lees je vijf marketingtrucjes die je vooral moet negeren, maar waar moet je wel op letten bij het kopen van een smartphone? In dit artikel leggen we het allemaal voor je uit.
1. Professionele apparatuur gebruiken
De meeste campagnes van smartphones zitten vol met foto’s die zogenaamd zijn gemaakt met de camera. In veel gevallen is dit alles behalve waar. Fabrikanten maken namelijk vaak fotomonsters met apparatuur van studioniveau. Hierdoor zijn de foto’s absoluut te mooi om waar te zijn.
Het gebruiken van extra apparatuur is op zich geen ramp. Sommige beelden vragen nu eenmaal om meer belichting of een statief. Het probleem is alleen dat fabrikanten geen (of een hele kleine) disclaimer plaatsen, waardoor kijkers denken dat ze de beelden makkelijk zelf kunnen maken. Je moet je verwachtingen dus flink temperen bij het zien van zo’n prachtige reclame.
2. Cameragegevens weglaten
Fabrikanten schreeuwen graag de tofste features van hun nieuwste smartphone over de daken, maar laten niet veel kwijt over minder indrukwekkende specificaties. Dit zie je vaak terug bij smartphone camera’s.
Natuurlijk worden de meest opvallende en geweldige features van de camera wel genoemd. Het zit hem juist in de belangrijke details die veel enthousiaste smartphone-fotografen graag willen weten. Op de specificatiepagina van de Realme 8 5G mist bijvoorbeeld de informatie over resolutie van de lenzen. Daarnaast laten fabrikanten niet veel kwijt over de sensorgrootte van de camera. Wil je dit soort informatie weten, dan zul je dit moeten checken bij derden.
3. Het gebruik van misleidende smartphone-termen
Sommige merken gebruiken een slimme truc in woordgebruik bij het verkopen van nieuwe smartphones. Ze gebruiken typische marketingtermen, maar steken ze in een technisch jasje. Het doel hiervan is om de consument over de streep te trekken.
Samsung heeft bijvoorbeeld de term ‘hybride-optische zoom’ uit haar duim gezogen voor de Galaxy S20 en S21. In werkelijkheid hebben beide apparaten gewoonweg een hybride zoom technologie. Ze voegden de term ‘optische’ toe, om mensen enthousiaster te maken voor de nieuwe camera. Controleer daarom altijd voor je een smartphone koopt, hoe andere gebruikers het product ervaren. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan.
4. Het aantal megapixels markeren
Het tellen van megapixels (MP) is een van de oudste marketingtrucs voor smartphone camera’s. Fabrikanten tellen het aantal megapixels van de camera en geven dit met veel poespas aan in hun campagnes. Het is gebaseerd op de misvatting dat meer altijd beter is. Dit is vooral bij megapixels niet het geval.
Er zijn namelijk tal van andere factoren die een grotere invloed hebben op de kwaliteit van de camera. Functies zoals OIS, lensopening en softwareverwerking zijn veel belangrijker. Megapixels kunnen bijdragen aan meer details in de foto, maar in de praktijk is dit voordeel vaak niet zo groot als geschetst wordt.
5. Liegen over features van de smartphone
Fabrikanten leunen in campagnes ook op software die de hardware niet altijd kan bieden. Dit is niet altijd misleidend maar sommige smartphone-merken beweren dat hun apparaten functies ondersteunen die in de praktijk helemaal niet werken.
Android-smartphone of iPhone kopen? Op deze 5 dingen moet je letten!
Een aantal derderang Chinese merken, zoals Oukitel en Dooge deden dit een aantal jaar geleden. Ze beweerden dat hun smartphones een 13 MP camera aan de achterzijde hadden, terwijl ze eigenlijk een 8 MP-sensor hadden. De merken gaven dan vaak in kleine lettertjes hun leugens toe, maar dit wordt niet altijd gedaan. Gelukkig is deze manier van oplichten tegenwoordig vrij zeldzaam.