Nieuwe wereld: Nike koopt bedrijf voor verkoop…digitale schoenen?
De wereld gaat, vooral op digitaal gebied, heel veel veranderen de komende jaren. Naast Facebook gaan ook veel andere bedrijven zich richten op een digitaal leven in een zogeheten Metaverse. Een digitaal leven waar digitale schoenen van Nike iets is wat je wil hebben.
Althans, dat idee krijgen we door de recente overname die Nike gedaan heeft. Het kledingmerk heeft RTFKT Studios overgenomen en gaat zich dus, onder andere, richten op de verkoop van digitale schoenen. Slim, want dan kunnen ze ook niets vies worden!
Nike verkoopt…digitale schoenen?
Het grote probleem met NFT’s is volgens sommigen dat mensen ze simpelweg gebruiken om digitaal indruk te kunnen maken. Ze zien het een beetje als de online variant van het verzamelen van sneakers. Nu Nike de overname van RTFKT Studios heeft afgerond, kunnen die twee dingen mooi gecombineerd worden. Het bedrijf staat namelijk bekend om het produceren van verzamelitems op het gebied van pop-cultuur en gaming. En nu Nike zich ermee gaat bemoeien kan jij wel raden op welk gebied we dat gaan merken.
RTFKT Studios heeft in het verleden al meer met digitale sneakers gedaan. Het bedrijf lanceerde in februari dit jaar bijvoorbeeld echte sneakers die gecombineerd werden met virtuele sneakers. Binnen zes minuten werden er 600 paar van de die sneakers verkocht, wat omgerekend een waarde had van $3.1 miljoen. Het is dus niet gek dat Nike interesse heeft in het bedrijf en samen met deze mensen ervoor willen zorgen dat dit soort aantallen vaker behaald worden.
RTFKT is now a part of the NIKE, Inc. family. 🌐👁🗨 pic.twitter.com/5egNk9d8wA
— RTFKT (@RTFKT) December 13, 2021
Of de mensen in de Metaverse er in de toekomst goed uitzien weten we natuurlijk nog niet. Maar aan de sneakers zal het in ieder geval niet liggen.
Wat is een NFT?
Het is te begrijpen dat je dit artikel zit te lezen en de vraagtekens je overvallen. We hebben het namelijk over de Metaverse en over een NFT. Twee termen die voor veel mensen nog nieuw zijn, maar waarbij de kans wel groot is dat ze beiden een groot onderdeel van ons leven zullen vormen.
NFT staat voor non-fungible token en kan praktisch gezien alles zijn. Daar schiet je natuurlijk helemaal niets mee op, maar het is wel de waarheid. Een NFT kan een tekening, GIF, liedje of een item zijn: zolang het maar digitaal is. Waar mensen voorheen unieke producten konden kopen om in huis te zetten, is het via deze weg ook mogelijk om unieke digitale items aan te schaffen. Zo zijn er schilderijen, verzamelkaarten of eigendom van iets digitaals (zoals de eerste Tweet ooit) een NFT te noemen. Denk dus ook aan unieke Nike sneakers die je alleen digitaal kunt gebruiken.
Dat is zeker niet het hele verhaal, maar geeft je wel een goede indruk van wat het ongeveer is.
Nike richt zich op de Metaverse, maar wat is het?
Nu wil Nike dus digitale sneakers maken die consumenten kunnen dragen in de Metaverse. Maar wat is dat dan weer?
Die vraag is zeker niet onterecht, want heel lang zijn we nog niet op de hoogte van deze plannen. Facebook is één van de grootste bedrijven die hebben laten weten interesse te hebben in een volledig digitale toekomst. Een toekomst waarbij we niet alleen videobellen met onze geliefden, maar waarin we praktisch gezien digitaal dingen met elkaar kunnen doen. Een wereld die het bedrijf de Metaverse noemt. Het is dan ook niet voor niets dat het inmiddels door het leven gaat als Meta.
In deze digitale wereld kunnen we niet alleen praten met anderen, maar ook een daadwerkelijk leven opbouwen. We kopen nieuwe kleding om digitaal te dragen, bekijken films in de wereld en doen mee aan activiteiten. Het idee klinkt nu nog een beetje als verre toekomstmuziek, maar zal over een paar jaar de normaalste zaak van de wereld kunnen zijn.