Nintendo en GTA 6: moeten onze games écht zo kneiterduur zijn?
Games worden steeds duurder. Of lijkt dat alleen maar zo? Relatief gezien zijn onze games altijd even duur geweest, ook die van Nintendo.
Wie de recente Nintendo Direct heeft bekeken zal wel van zijn stoel zijn gevallen van de prijs van de nieuwste Mario Kart. Ook de geruchten over de prijs van GTA 6 zijn niet rooskleurig.
Onze games worden steeds duurder. Enerzijds zou je kunnen zeggen dat het logisch is door inflatie. Maar is het wel logisch en moeten onze games wel zo duur zijn?
Nintendo zet mogelijk nieuwe standaard
Laten we beginnen met een open deur: games zijn altijd duur geweest. Het is nou eenmaal een luxeproduct. Dat gezegd hebbende schrokken wel veel fans (en wij ook) van het prijskaartje van de nieuwe Nintendo Switch 2-games.
Bovenop een console die al 470 euro gaat kosten, komen daar de torenhoge prijzen van de games nog eens bij. Mario Kart World gaat 90 euro kosten als je de fysieke editie wilt hebben. Nintendo-games zijn zeker sinds de Switch-generatie wat aan de prijzige kant. Ook voor Super Mario Odyssey uit 2017 betaal je nog steeds 50 euro.
Maar het is niet alleen Nintendo die je diep in de buidel laat tasten. Ook de geruchten rondom Grand Theft Auto VI zijn niet mals: volgens sommige bronnen gaat de game ook rond de 100 euro kosten. En dan hebben we het nog niet eens over een deluxe editie, maar gewoon het basisspel.
Zet Nintendo een nieuwe standaard?
Al sinds een paar consolegeneraties terug kun je deluxe edities van games kopen. Deze zijn doorgaans een stuk duurder, maar bieden je dan ook wat leuke digitale prullaria. Steeds meer games bieden deze edities aan. Logisch dat die prijs wat hoger is, maar het zorgwekkende is dat basisedities óók duurder zijn.
Met de hoge prijs van de Nintendo Switch 2-games wordt gevreesd dat er een nieuwe standaard wordt bepaald. Doemdenkers zien het al helemaal gebeuren dat andere gamemakers Nintendo zullen volgen en de prijzen ook flink opschroeven. Is 100 euro voor GTA 6 dan te rechtvaardigen?
Misschien wel, misschien niet. Bovendien moet nog maar blijken of GTA 6 écht zo duur gaat zijn. Het is voor Rockstar Games logischer om net als bij GTA V online meer in te spelen op microtransacties. Maar zoals gezegd zijn games altijd duur geweest. Om even in de Nintendo-sfeer te blijven hangen: toen de Wii uitkwam kostte deze zo’n 220 euro. Als je deze prijs herberekend voor 2025 kom je uit op 337 euro. Toch een flink prijskaartje.
Er wordt steeds langer gewerkt aan games
Een andere reden waarom spellen tegenwoordig wat duurder zijn is de hoeveelheid manuren die het productieproces kost. Neem GTA 6 als voorbeeld: daar wordt al meer dan tien jaar aan gewerkt. Bovendien heeft de game een gigantisch budget dat toch op een of andere manier terugverdiend moet worden.
Die hoge budgetten en vele manuren heeft de gamewereld wel een beetje aan zichzelf te danken. De eisen voor onze nieuwe games worden steeds hoger en elke consolegeneratie wordt wel weer een nieuwe standaard betaald. Om geen bakken kritiek over zich heen te krijgen voelen gamemakers zich genoodzaakt om de lat hoog te leggen, waardoor het prijskaartje eigenlijk automatisch stijgt.
Toch moet de prijsstijging van spellen niet overgeschat worden. Van alle producten behoren games relatief gezien tot de meest inflatieresistente producten. Het is de koopkracht van mensen die nogal schommelt door de jaren heen. En gezien het een luxeproduct blijft, zullen games niet zo snel qua prijs zakken.