Onimusha Warlords Review: Blast from the past
Dit jaar is het achttien jaar geleden dat ik mijn allereerste artikel over een game schreef voor een website. Het was een preview van Onimusha 2, die ik had geschreven op basis van de gameplaybeelden die ik te zien kreeg op een demo-dvd die ik bij een Engels tijdschrift kreeg. Ik koos voor die game omdat de eerste Onimusha me enorm veel plezier gaf. Het was een game die uitkwam in de beginperiode van de PlayStation 2 en samen met Devil May Cry liet zien hoe goed actiegames op dat platform kon werken. En nu heb je de mogelijkheid om de game andermaal of voor het eerst ervaren dankzij Onimusha Warlords.
Onimusha Warlords is een remaster zonder poespas
Onimusha Warlords is een nogal simpele remaster. De game is voorzien van een hogere resolutie en wellicht dat men wat gedaan heeft met de framerate, maar dat is het dan. Op die manier krijg je dus echt een klassieke ervaring. De graphics, de tussenfilmpjes, de stemacteurs en het camerawerk is allemaal zoals je dat van de PlayStation 2 gewend bent.
Daar staat dan wel weer tegenover dat de game voor minder dan twee tientjes digitaal te koop is, dus de makers weten het ook. De meeste dingen aan de game kun je wel mee werken. Dat het er niet zo goed uit ziet, daar kom je wel overheen. En de matigheid van de stemacteurs zorgt er voor dat het soms meer lachwekkend dan serieus is. Wat me wel heeft gestoord, is het camerawerk. Net als bij de oude Resident Evil-games maakt de game gebruik van vaste camerastandpunten. Op het moment dat je daar midden in zit, is er niks aan de hand, je hebt dan een goed overzicht. Het probleem ontstaat wanneer je van het ene camerastandpunt naar het andere loopt en je dan opeens in een tegengestelde richting moet lopen.
Ook heb je nu en dan te maken met vijanden die zich in het andere camerastandpunt begeven en je ze dan niet kunt zien. Je hoort ze vaak wel, maar buiten de mogelijkheid om in het luchtledige te slaan, is er eigenlijk niks mogelijk om er tegen te doen. Als gevolg van deze beperking moet je er min of meer mee leven dat je soms geraakt wordt door iemand die je niet ziet.
Ondanks al deze beperkingen op meerdere vlekken heb ik toch enorm veel lol beleefd aan de game. Het vechtsysteem is na al die jaren namelijk nog altijd erg goed, terwijl het eigenlijk heel simpel is. Je blockt aanvallen van vijanden en haalt vervolgens hard uit met je zwaarden. Ook heb je magische aanvallen die je kunt inzetten voor extra veel schade. Lukt het je om een vijand af te maken, dan laat deze demoon magische orbs achter die je met je speciale arm moet opzuigen. Die kun je dan later weer gebruiken om je vaardigheden te verbeteren en zo ruimtes te betreden die gesloten zijn met een speciale seal.
Onimusha Warlords is zodoende een game die best wel wat inhoud kent en vermakelijk is. Wel is hij wat aan de korte kant en kent hij puzzels waarbij het niet onverstandig is om er een walkthrough bij te pakken. Het is een game met duidelijk twee kanten. Bij mij was het gevoel voor nostalgie en de gameplay die vandaag de dag nog zeer vermakelijk is hetgeen dat meer overheerste en ik er uiteindelijk echt lol aan heb beleefd. De game is nu beschikbaar op de pc, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.