Is O4NT Steve’s droomschool? (opinie)
Zoals we eerder al konden lezen, is er in onderwijsland ophef ontstaan over het initiatief ‘Nieuw Onderwijs voor een Nieuwe Tijd’. Namens OMT was ik aanwezig bij de persconferentie van de vier initiatiefnemers: Maurice de Hond, Erik Vehulp (Digischool), Luc de Vries (bestuurder primair onderwijs) en Irene Felix (leerkracht).
Maurice de Hond heeft contact gelegd met wethouder Lodewijk Asscher omdat hij het openbaar onderwijs niet geschikt vond voor zijn dochter en daarom dacht aan thuisonderwijs. Asscher is natuurlijk voor openbaar onderwijs en gaf aan Maurice terug dat het stichten van een nieuwe school dan misschien een idee is. ‘Nieuw Onderwijs voor een Nieuwe Tijd‘ (afgekort O4NT) was geboren. Het moet geen school worden waar alleen ouders hun kids naartoe kunnen sturen als ze een iPad kunnen betalen, het moet een door het ministerie van onderwijs gefinancierde school worden waar ieder kind naartoe kan. Het moet daarom ook voldoen aan alle eisen die de overheid aan Nederlandse scholen stelt. De wethouder geeft aan dat het leren spelenderwijs moet zijn, hier speelt de iPad een grote rol in. Wel moet volgens hem de leerkracht de meest belangrijke rol houden in het onderwijs. Hij noemt het IJburgcollege, Laterna Magica en Rekentuin als voorbeelden waarin onderwijs in een nieuwe rol gezet wordt.
In dit filmpje leggen de initiatiefnemers uit hoe in hun ogen de Steve Jobs-school er uit komt te zien. In mijn ogen een helder verhaal en een mooie visie, maar nog wel heel weinig vertaling naar een haalbare praktijk. Zulk soort visies hebben we in onderwijsland al vaker gehoord, al heeft nooit iemand het tot een hype en De Wereld Draait Door weten te brengen door het een iPadschool of Steve Jobs-school te noemen.
Wat ik jammer vind is dat de initiatiefnemers niet goed gekeken hebben naar de biografie van Steve Jobs en de onderwijsideeën van Apple over bijvoorbeeld challenge based learning. Maurice de Hond geeft aan dat hij wel denkt dat daar een parallel te trekken is, maar maakt dit niet concreet. Erik Verhulp geeft aan dat zij niet specifiek alle ideeën van Apple in de school willen brengen, maar de naam van Steve Jobs meer gebruiken als filosofisch aanknopingspunt en eerbetoon. In mijn ogen gebruiken ze de iPad en de naam Steve Jobs nu vooral om media-aandacht te krijgen voor deze nieuwe school. Ik ben dus heel nieuwsgierig of het ze lukt om wel een koppeling te maken, de tijd zal het leren.
Als onderwijskundige houd ik me al jaren bezig met de inzet van de iPad in het basis-, voortgezet en hoger onderwijs. Ik hoop dat de initiatiefnemers niet het wiel zelf opnieuw gaan uitvinden, maar gebruik maken van de kennis die we in Nederland en over de grens al hebben opgedaan. Vanuit Apple wordt er veel geïnvesteerd in het onderwijs (denk aan iBooks Author) en zijn er veel contacten met educatieve uitgevers om al hun schoolboeken ook beschikbaar te krijgen op de iPad. Ook is er een uitgebreid netwerk van Apple Distinguished Educators en is er een aantal Apple Education Mentors in Nederland die zoals ik geschoold zijn door Apple om de standaarden van Steve Jobs hoog te houden.
Dan de iPad als middel. Men maakt duidelijk dat het niet alleen om de iPad draait, maar het gaat om de combinatie van digitale- en niet-digitale middelen die de coach/leerkracht in kan zetten in het onderwijs. Met de 35GB die ik aan educatieve apps op mijn iPad heb staan, denk ik dat je hele mooie dingen kunt doen in het onderwijs. Maar al deze 600 apps zijn nog niet voldoende om leerlingen alle leerdoelen te leren die verplicht zijn in het basisonderwijs. En een poppenkast-app zoals Maurice de Hond die liet zien in De Wereld Draait Door kan ik niet direct koppelen aan een leerdoel. Tenzij het onderdeel is van een verhaal in een prentenboek die de woordenschat vergroot.
Er zijn in mijn ogen veel goede onderwijsapps waar kinderen veel van kunnen leren, daar heb ik deze initiatiefnemers alleen nog niet over gehoord. En met alleen een app ben je er niet, het gaat om de manier waarop je leerlingen met apps laat leren. Ik denk dat de bedenkers van O4NT zich onvoldoende beseffen dat hier nog een flinke investering noodzakelijk is. In contentontwikkeling zodat er apps zijn voor alle diverse leergebieden, in kennisontwikkeling bij de leerkrachten/coaches die dit in moeten zetten in de school en in de koppeling van dit alles aan visie zoals zij die schetsen. Gelukkig hebben ze nog meer dan een jaar om hier stappen in te zetten.
Ik vind het erg moedig dat de initiatiefnemers met alleen een onderwijsvisie al zo de pers in hebben durven stappen en hoop dat ze de ideeën waar kunnen maken. Er zijn in Nederland al heel veel basisscholen waar gewerkt wordt met iPads, maar er is er niet één die werkt volgens een heel andere onderwijsvisie en waar leerlingen van de basisschool één op één werken met een iPad. Of het ze lukt om van deze school met deze ideeën een openbare school te maken, vraag ik me af. Het biedt mogelijkheden en veel kansen, al hoop ik wel dat de inititiatiefnemers goed onthouden dat de Pottery HD app niet te vergelijken is met echte klei!
Marieke van Osch is onderwijskundige en Apple Distinguished Educator. Ze begeleidt scholen die Apple willen inzetten en verzamelde ruim 600 apps voor het onderwijs.