Waarom de opmars van elektrische auto’s tegenvalt

Elektrische auto's Sam Dille 9 sep 2024
Leestijd: 2 minuten

De elektrische auto wordt vaak gezien als het voertuig van de toekomst. Recente cijfers maken dat echter een stuk minder zeker.

Misschien heb je het al in de krant gelezen: volgens cijfers van de Europese autobrancheorganisatie ACEA is de verkoop van elektrische auto’s in Europa aanzienlijk gedaald. Er werden bijna 11 procent minder EV’s verkocht dan vorig jaar. In Nederland was de daling zelfs bijna 12 procent.

De groei van elektrische auto’s valt dus behoorlijk tegen en lijkt momenteel stil te staan. Ondanks alle eerdere opwinding en optimisme over de uitbreiding van de elektrische markt. Maar waar komt dat door? Wij leggen het even voor je uit.

Waarom kopen minder mensen een elektrische auto?

De elektrische automarkt draait al lang niet meer alleen om volledig elektrische voertuigen. Autofabrikanten passen hun strategieën voortdurend aan en bieden nu een breder scala aan voertuigen, zoals hybrides en plug-in hybrides (PHEV’s).

Hybrides zijn juist erg populair bij consumenten met ‘range anxiety’ (angst voor een beperkte actieradius), omdat ze dankzij de verbrandingsmotor een handige back-up hebben. Deze populariteit heeft onverwachts gezorgd voor extra concurrentie voor volledig elektrische auto’s.

Deze prachtige elektrische auto's moeten binnenkort verschijnen
De nieuwe EV (Afbeelding: Volvo)

Daarnaast blijven de prijzen van EV’s behoorlijk hoog. Volgens RDW-cijfers betalen we in Nederland gemiddeld 51.000 euro voor een elektrische auto, en dat is nog zonder de bijkomende kosten voor onderhoud en opladen. Dit maakt EV’s voor veel potentiële kopers onbereikbaar, waardoor ze noodgedwongen voor een benzineauto kiezen.

Daarnaast verliezen elektrische auto’s vaak sneller hun waarde. Uit onderzoek van de George Washington University blijkt dat oudere EV’s sterker in waarde dalen dan traditionele benzineauto’s. Sommige voertuigen verliezen zelfs binnen een jaar de helft van hun inruilwaarde. Het goede nieuws is dat nieuwere EV-modellen met een groter rijbereik hun waarde beter behouden, vergelijkbaar met veel benzineauto’s.

Geen subsidie meer

Misschien kunnen de cijfers positiever uitvallen dan ze lijken. De elektrische voertuigenmarkt wordt namelijk nog steeds sterk gedomineerd door Tesla, wat een vertekend beeld kan geven van de bredere trends. De recente daling in de verkoop van elektrische auto’s wordt voornamelijk toegeschreven aan de afname van Tesla-verkopen, waardoor het moeilijk is om over de EV-markt te praten zonder Tesla te benoemen.

Dit kan veranderen nu meer autofabrikanten nieuwe, betaalbare modellen introduceren, zoals die van Chevrolet, Hyundai en Kia. De markt blijft echter onzeker, en de recente plannen van het kabinet helpen niet mee. Het kabinet is van mening dat de elektrische markt groot genoeg is om zelfstandig te groeien, en daarom wordt de subsidie voor EV’s per 2025 afgeschaft. Dit zal elektrische auto’s direct een stuk duurder maken voor consumenten.

De grote vraag is hoe elektrische voertuigen zich in deze situatie het beste kunnen ontwikkelen. Autofabrikanten moeten zich meer richten op betaalbare, compacte elektrische auto’s in plaats van alleen luxe modellen om elektrisch rijden voor een breder publiek aantrekkelijker te maken. Flexibiliteit en geduld zijn essentieel om de groei van de EV-markt niet te remmen.

Dit zijn de populairste tweedehands elektrische auto’s in Nederland

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen