Review: de Peugeot E-3008 is niet goedkoop, maar wel bijzonder sexy

Tech reviews Mark Hofman 1 okt 2024
Leestijd: 11 minuten

De Peugeot E-3008 is stijlvol, heeft een groot rijbereik, is voorzien van talloze interessante functionaliteiten en ligt heerlijk op de weg. Maakt het dan uit de het prijskaartje vrij hoog ligt? WANT-hoofdredacteur Mark Hofman zocht het voor je uit.

Tot niet heel lang geleden moest je ruim 100.000 euro neerleggen voor een elektrische auto met meer dan 650 kilometer actieradius. De Peugeot E-3008 wil dat met het nieuwe STLA-platform van Stellantis fixen door een actieradius van 700 kilometer aan te bieden iets meer dan de helft van het geld.

Het duurt nog even voor we die Long Rage-versie te zien krijgen, maar dat is eigenlijk geen probleem. Waar gemiddeld 50.000 euro misschien veel geld is voor een Peugeot, is de elektrische auto die het bedrijf ons nu geeft wel echt bijzonder sexy.

Peugeot E-3008 is een echte blikvanger 

We kunnen de Peugeot E-3008 qua uiterlijk wel vergelijken met een lelijke eendje dat uiteindelijk omgetoverd is tot een prachtige zwaan. Waar de originele 3008 niet heel veel goeds te bieden had op het gebied van ontwerp, is de E-3008 een echte blikvanger. 

Het is best knap dat Peugeot heeft de sciencefictionelementen van de elektrische auto goed weten te combineren met de schoonheid van de traditionele SUV. De verlichting, de agressieve achterkant en de spacende wieldoppen zorgen voor het futuristische gevoel. De stijlvolle vorm van de auto voor het traditionele gevoel. 

Review: de Peugeot E-3008 is niet goedkoop, maar wel bijzonder sexy
(Afbeelding: WANT/Mark Hofman)

Over die lampen wil ik nog wel iets meer kwijt, aangezien deze zijn vormgegeven als de klauw van een leeuw. Interessant, maar wat nog veel leuker is, is het feit dat de lichten voor een heuze show zorgen. Of je nu richting aangeeft, je auto vergrendelt of aankomt op je bestemming, het geeft je allemaal een futuristisch gevoel. 

De 20-inch wieldoppen doen dat ook, maar mooi kun je het niet noemen. Gericht op aerodynamica en efficiëntie is het echter wel een onderdeel waar je uitstekend genoegen mee kunt nemen. 

Interieur van een ruimteschip 

Aan de binnenkant van de Peugeot E-3008 tref je een cockpit van een ruimteschip aan. Het moet je liggen, maar persoonlijk ga ik er erg goed op. De scherpe randen, het gebruik van hard plastic met een stoflaagje en een leipe verzameling aan LED-lichten die staan afgesteld op de verschillende rijmodi. 

De I-Cockpit (klein stuur zodat je dashboard goed kan zien) pakt goed uit, al voelt het wel wat vreemd om zo’n grote auto te besturen met zo’n klein stuur. Dat gezegd hebbende geeft het 21-inch gebogen panoramabeeldscherm, bestaande uit een deel zonder en een deel met aanraakscherm, en het kleine beeldscherm boven het middenconsole je een luxegevoel. 

Review: de Peugeot E-3008 is niet goedkoop, maar wel bijzonder sexy
(Afbeelding: WANT/Mark Hofman)

Met dat extra beeldscherm kun je het tweede gedeelte van het grote scherm bedienen, bijvoorbeeld door CarPlay aan te zetten of de navigatie te starten. Daaronder zit ook een rij met fysieke knoppen voor de airco, luchtcirculatie en andere handige snelkoppelingen. 

Achterbank Peugeot E-3008 minder luxe

Dat schreeuwt dus luxe, maar op de achterbank merk je daar weinig van. Er blijft weinig over van de LED-verlichting, het panoramadak stopt net na de hoofdsteun van de stoel voor je en de opbergruimte is niet heel ruim. 

Helaas geldt dit ook voor de beenruimte achterin. Door de ver doorlopende rails van de voorstoelen is de ruimte waar jij je benen kwijt kunt vrij beperkt. De verhoogde bodem door de aanwezigheid van de batterij maakt dit uiteraard niet beter. 

Voordeel: de linker en rechterstoel op de achterbank heeft stoelverwarming en er zitten twee oplaadporten om je apparaten op te laden. Scheelt weer. 

Kofferbak is ruim, maar heeft zijn beperkingen

De kofferbak is met 520 liter ruim genoeg om al je spullen mee te zeulen. Zeker wanneer je de achterbank omklapt is er eigenlijk geen paniek. Helaas wel als je onder de motorkap, wat bij menig elektrische auto wel mogelijk is, iets kwijt wil. De frunk, zoals we dat zo chique noemen, is nergens te bekennen. 

In de kofferbak is het overigens wel mogelijk om de bodem op te tillen, waardoor extra opbergruimte zich onthuld. Daar past bijvoorbeeld je laadkabel, noodaccessoires en eventueel wat tassen in. 

Review: de Peugeot E-3008 is niet goedkoop, maar wel bijzonder sexy
(Afbeelding: WANT/Mark Hofman)

STLA houdt je Peugeot E-3008 op de been 

Stellantis heeft met zijn STLA-platform een hoop te bieden op gebied van actieradius. Het absolute pareltje van de Peugeot E-3008 die, dankzij de Medium-variant van dat platform, op een volle lading een actieradius van 700 kilometer kan bieden. 

In het geval van de Peugeot E-3008 die ik reed (73 kWh-versie) wordt de actieradius op 526 kilometer gezet, maar de auto zelf geeft 551 kilometer aan bij een honderd procent lading en de ECO-stand ingeschakeld. 

Helaas is dat niet waar de verwarring stopt. In tegenstelling tot elektrische auto’s als de Hyundai Ioniq 6 is je rijstijl niet van invloed op de getoonde actieradius bij een honderd procent lading. Hoewel de auto dus zegt dat je 551 kilometer kunt rijden, kun je daar niet honderd procent van op aan. 

In een van mijn eerste ritten legde ik 75 kilometer af in de E-3008, die bij het arriveren op de bestemming 125 kilometer actieradius minder liet zien dan toen ik wegreed. Irritant, als je het mij vraagt. 

Het opladen van de Peugeot E-3008

Wie een laadpaal in de buurt van zijn huis heeft komt uitstekend uit de voeten met de Peugeot E-3008. De elektrische auto zit binnen acht uur vol wanneer deze aan een 11 kW-paal staat. Neerzetten als je thuiskomt, eraf halen als je de dag erna weer weg moet en je kunt weer honderden kilometers over de weg vliegen. 

Uiteraard is het ook mogelijk om de auto, door middel van een CCS-stekker, te snelladen. Dat gaat alleen niet zo supersnel als bij andere modellen op de markt, maar met 160 Kw-ondersteuning kun je prima uit de voeten.

Review: de Peugeot E-3008 is niet goedkoop, maar wel bijzonder sexy
(Afbeelding: WANT/Mark Hofman)

Wie 29 minuten bij een snellaadstation staat zal van twintig procent tot tachtig procent kunnen opladen. 

Rijden in de Peugeot E-3008 

Wanneer de accu vol is klap je met de elektrische auto de weg op en zul je merken dat de SUV uitstekend rijdt. De wegligging is goed, er is in de cabine amper iets te horen en wie de Peugeot E-3008 in de Sportstand op z’n staart trapt zal ook genoeg vermogen hebben. 

De Sport-stand is een van de drie mogelijke rijmodi die de elektrische auto beschikbaar stelt. Uiteraard krijg je de meeste vermogen in deze stand, maar rijd je het minst efficiënt. Eco doet juist het tegenovergestelde en Normal is een combinatie tussen die twee. 

Veel verschil merk ik niet tussen Normal en Eco, maar het verschil in actieradius is volgens de auto zelf 31 kilometer. Wat dat betreft is Eco dus je beste vriend. 

Functies waar ik enorm van geniet

De Peugeot E-3008 valt wat mij betreft ook op, omdat er talloze functionaliteiten in de elektrische auto te vinden zijn. Na drie weken met de EV gereden te hebben bleef ik nog nieuwe dingen ontdekken. 

Er valt dus veel te vertellen, maar ik deel mijn favorieten even kort: 

Review: de Peugeot E-3008 is niet goedkoop, maar wel bijzonder sexy
(Afbeelding: WANT/Mark Hofman)

Massage op het asfalt 

Je moet het wel echt zien te vinden, want ik had het in mijn eerste week helemaal gemist. Maar de bestuurderstoel en stoel voor de bijrijder zijn niet alleen te verwarmen of elektrisch te verstellen. Het is ook mogelijk om de massagestand uit te spelen.

Er zijn drie verschillende sterktes waarin je dit kunt doen en zes verschillende type massage die je kunt gebruiken. Van kattenpootjes tot de slang, het is tot in het oneindige te proberen tijdens het rijden.

Sproeier voor de achteruitrijcamera

De achteruitrijcamera heeft een toegewijde sproeier die het lensje schoonmaakt wanneer deze vies is. Het probleem is echter wel dat je moet weten dat hij er zit en waar hij precies zit. 

Wanneer je de Peugeot E-3008 in zijn achteruit zet krijg je een scherm te zien met het beeld dat de camera je geeft. Daarnaast zit een tandwieltje voor de instellingen. Druk deze in en je krijgt de optie om de lens schoon te maken met de sproeier. 

Een uiterst handige functie die je vaker gebruikt dan je zou denken. 

Pop-up voor de navigatie

Het kan altijd eens voorkomen dat je de afslag mist, zelfs als je het navigatiesysteem aan hebt staan. Mocht je dat wel eens meemaken, is het goed om te weten dat de Peugeot E-3008 je geen kans geeft dat te doen. 

De elektrische auto geeft, indien je gebruikmaakt van het eigen navigatie systeem, voor iedere afslag of baanwijziging een melding op het dashboard. Ideaal! 

Review: de Peugeot E-3008 is niet goedkoop, maar wel bijzonder sexy
(Afbeelding: WANT/Mark Hofman)

Verschillende dashboards

De I-Cockpit is in het leven geroepen om je rit zo overzichtelijk mogelijk te maken. Het grote beeldscherm is goed boven het stuur te zien, maar dan wil je natuurlijk wel dat daar de informatie staat waar je naar op zoek bent. 

In het geval van de Peugeot E-3008 zit dat wel goed. Naast de vijf vooringestelde dashboards waaruit je kan kiezen, is het via de instellingen van de auto ook mogelijk om zelf een dashboard in te stellen. 

Uiteraard geeft Peugeot je wel een aantal standaard opties om dat te kunnen doen, maar de vrijheid is fijn.

De irritante dingen

Naast de prettige functionaliteiten die het leven met de Peugeot E-3008 makkelijker maken, zijn er ook een aantal dingen die niet zo positief zijn. Een kort overzicht. 

De remmen zijn heftig

De Peugeot E-3008 is een heerlijke auto met heerlijk rijgedrag, maar de remmen zijn wel heel erg strak afgesteld. Hoewel het pedaal best wel ver in te drukken is voor je volledig stilstaat, is de agressie waarmee je stil komt te staan een probleem. 

Rij je dus in de E-3008, hou er dan rekening mee dat je bij mening stoplicht, parkeerplaats en stopbord door elkaar geschud wordt dankzij de remmen. 

Telefoon kan draadloos laden, als je je best doet

In het middenconsole zit een QI-lader verwerkt voor je smartphone. Deze draadloze lader is wat weggestopt, maar moet er in principe voor zorgen dat je telefoon met meer batterij uit de auto komt dan dat hij er in ging. 

Het probleem is alleen wel dat deze oplader het negen van de tien keer niet doet. Je telefoon moet precies op de juiste plek liggen om daadwerkelijk te kunnen laden, maar door de vormgeving kan het rijden dit laadproces snel verstoren. 

Review: de Peugeot E-3008 is niet goedkoop, maar wel bijzonder sexy
(Afbeelding: WANT/Mark Hofman)

Fouten in de software

De grote beeldschermen en de twee bedieningspanelen boven en in de middenconsole werken lekker en het systeem zelf ziet er goed uit. Wat dat betreft is het dus erg jammer dat fouten in dat systeem je een iets minder prettige ervaring kunnen geven. 

In de afgelopen maand heb ik voornamelijk zitten stoeien met de airconditioning. Wanneer ik de automatische stand activeerde schakelde deze direct zelf weer uit, of sprong hij naar de tweede stand terwijl ik de eerste moet hebben. 

Daarbij neemt de auto niet echt genoegen met een rit zonder airconditioning. In veel gevallen zal de boel gewoon doorgeblazen worden, zelfs als je de AC volledig deactiveert. 

Camera gaat soms gek

De achteruitrijcamera van de Peugeot E-3008 moet gemak bieden, maar door veel voorkomende fouten in de weergave daarvan merk ik dat ik toch meer met mijn spiegels inparkeer. 

Zeker als je gebruikmaakt van de 3D-weergave loop je geregeld tegen problemen aan. De auto wordt bijvoorbeeld weergegeven als een vierkant vlak met zwarte strepen, of lijkt de omgeving niet goed te kunnen zien. 

Daarbij schakelt het beeld snel over zodra je dicht bij een stoeprand of andere auto komt, wat voor aardig verwarring zorgt tijden het inparkeren. 

Ook het beeld verdwijnt niet automatisch van het scherm, waardoor je deze iedere keer handmatig moet wegklikken via het kruisje. 

Review: de Peugeot E-3008 is niet goedkoop, maar wel bijzonder sexy
(Afbeelding: WANT/Mark Hofman)

Regeneratief remmen werkt vaak beperkt

Regeneratief remmen is een van de meest gebruikte manieren om zo efficiënt mogelijk te rijden met de batterij van je elektrische auto. Wanneer je het eenmaal onder de knie hebt is het overigens ook nog eens een stuk relaxter. 

Het probleem met de E-3008 is alleen wel dat je er niet echt aan kunt wennen, aangezien regeneratief remmen niet altijd werkt zoals zou moeten. De melding Regeneratief remmen tijdelijk beperkt heb ik in de afgelopen weken bijna bij de helft van de ritten gezien. Niet heel handig, als je het mij vraagt.

De prijs van de Peugeot E-3008 

Nu het pijnlijke gedeelte: de prijs. De Peugeot E-3008 heeft voldoende te bieden, mar voor veel mensen is de prijs een probleem. Hoewel ik van mening ben dat een auto op zichzelf beoordeeld moet worden en niet op het merk, lijkt een gemiddeld prijskaartje van 50.000 euro veel mensen toch tegen de schenen te schoppen. 

Ik begrijp het wel. Het instapmodel, de Allure, kost je in Nederland minimaal 48.190 euro. Kies je voor de GT-versie van de elektrische auto moet je minimaal 52.690 euro neerleggen. 

Goedkoop is het geintje dus niet, maar naar mijn idee krijg je er wel veel auto voor terug. 

Conclusie

De Peugeot E-3008 is een stijlvolle elektrische auto met een knap staaltje technologie onder de motorkap. Zowel van buiten als van binnen ziet de auto er ontzettend goed uit en biedt het de weggebruiker alle gemakken die het maar kan bedenken. 

Het nieuwe STLA Medium-platform van Stellantis pakt goed uit, maar is in theorie een stuk indrukwekkender dan in de praktijk. Toch voldoet het accupakket aan de benodigdheden van de Nederlandse weggebruiker en zal het je zonder al te veel stress op de bestemming brengen. 

De achterbank is misschien wel een minpunt en de nodige problemen met het systeem wellicht ook, net als de prijs. De elektrische auto an sich is niet goedkoop, maar 50.000 euro voor een Peugeot voelt wel wat veel. 

E-3008

Peugeot

7 Score

Pluspunten

  • Stijlvol exterieur
  • Strak interieur
  • Uitstekende wegligging
  • Ruimte kofferbak
  • Arsenaal aan functionaliteiten

Minpunten

  • Prijs hoog
  • Actieradius niet accuraat
  • Problemen software
  • Beperkte ruimte achterbank

Hoewel de elektrische auto je dus veel plezier zal bieden en een fantastische rijervaring geeft, moet je wel goed nadenken of dit precies is wat je zoekt voor een halve ton. 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen