Waarom PlayStation nooit zal slagen met VR
De PlayStation VR zou de wereld veroveren. Dat dacht deze hoge pief bij Sony tenminste. Hij komt terug op zijn optimisme, want de VR komt niet van de grond.
Een paar jaar terug werd VR gepresenteerd als dé toekomst van de gamewereld. Ook PlayStation was van de partij en ze brachten zowel de PlayStation VR als de recente VR2 uit. De CEO’s sloegen zich trots op de borst dankzij deze futuristische gameaccessoire
Inmiddels zijn we een paar jaar verder en blijken de verkoopcijfers van de PlayStation-VR helemaal niet iets te zijn waarvoor je trots op je borst moet staan. Een hoge PlayStation-pief komt terug op zijn uitspraak en verondschuldigt zich. Waarom kwam de PS-VR nooit echt van de grond?
PlayStation zegt sorry voor de VR
Een van de hoogste PlayStation bazen, Shuhei Yoshida, was bijzonder optimistisch over de technologische revolutie die Virtual Reality heette. Gevoed door gunstige dystopische beelden zoals we ze alleen in Ready Player One zagen, dacht Yoshida goud in handen te hebben met de PlayStation VR.
Het bijzonder dure apparaatje deed het middelmatig qua verkoopcijfers op de PlayStation 4. Met de technologische vooruitgang van de PlayStation 5 kon VR niet achterblijven en verscheen er een VR2. Ook hier was Yoshida erg enthousiast, ‘de hype moest alleen nog even landen voordat de verkoopcijfers zouden stijgen‘.
Sinds een paar maanden is Yoshida met pensioen. In een interview met de Kinda Funny Gamescast kwam de pensionado terug op zijn borstklopperij rondom de VR. “Sorry”, zei Yoshida over het feit dat de VR maar niet van de grond komt. Of je zijn excuus accepteert of niet, waarom brak de VR maar niet door?
De prijs was te hoog voor de ‘gewone’ gamer
In het interview met Kinda Funny Gamescast haalt Yoshida zijn eerste ervaring met het VR-concept aan. Hij kreeg de bril op hoofd geschoven met een testgame waar je als Kratos uit God of War speelt. “Dat verbaasde me echt. Dus dat leidde tot het idee: De PS4-generatie, we kunnen een echte VR maken.”
VR bestond al een tijdje, maar was nog uitsluitend beschikbaar voor PC. En daarbij kwamen een hoop lastige applicaties en instellingen bij kijken voordat je überhaupt met de VR-bril je favoriete games kon spelen. Consoles hebben altijd het zogeheten plug-and-playgemak gehad.
De PlayStation VR bracht deze technologische revolutie in een enigszins plug-and-playvriendelijke verpakkingen. Ten opzichte van VR-brillen op de PC was je met een stekker erin steken en wat kalibreren wel snel klaar. Het grapje kostte je met alle benodigdheden wel meer dan 450 euro, bijna meer dan de prijs van de console zelf. Daar hadden weinig mensen maar zin in.
Geen AAA-games voor de VR 2
Wie toch een PlayStation VR aanschafte kon een aantal hele toffe games spelen. Uiteraard was het aanbod niet te vergelijken met de catalogus van de PS4, maar er waren een paar goed ontwikkelde VR-games. Bij de lancering van de PS-VR2 was dat niet het geval.
Het prijskaartje was bovendien opgelopen tot een dikke 500 euro. Daar stonden niet eens AAA-spellen tegenover, dus de VR was nu echt verheven tot luxeproduct. Zonde, want de technologie achter de Virtual Reality-bril werd op het eerste gezicht geprezen.
Zeker de VR2 zette Sony even flink in de spotlight. Helaas zijn de lofredenen aanzienlijk minder sinds duidelijk werd dat er zo weinig goed geproduceerde spellen tegenover staan. De VR blijft op die manier voor de liefhebber, en die heeft eigenlijk een boel betere keuzes.
De PlayStation VR loopt achter op de competitie
Wie echt graag met VR wilt gamen, zal niet snel voor de PlayStation kiezen. De VR-wereld is een hobby an sich met een heleboel keuzes qua bril, opzet en games. PlayStation kan gewoon niet opboksen tegen de competitie van bijvoorbeeld de Meta Quest.
Bovendien is de VR-wereld meer ingestoken op gebruik met een PC. De VR van PlayStation mag dan wel relatief makkelijk te gebruiken zijn, het is niks vergeleken met de hoeveelheid content, programma’s en extra’s die de PC deze technologie biedt.
De echte VR-fanaat zal daarom niet de moeite nemen om Sony’s bril op zijn neus te zetten als hij tientallen alternatieven heeft die niet alleen kwalitatief beter zijn, maar ook een stuk betaalbaarder. Voor Sony lijkt het VR-avontuur dus langzaam dood te bloeden.
5 redenen om de PlayStation VR2 wel (of stiekem niet) te kopen