Het wachten op deze games op PlayStation en Xbox was het alles behalve waard
Maanden of jaren wachten op dat ene spel voor de PlayStation of de Xbox, alleen om er achter te komen dat het spel bagger is. Dat doet pijn.
Je eigen op iets verheugen kan de complete ervaring verbeteren. Zeker als er vette games worden aangekondigd. Maanden en soms jaren wachten om dat spel te kunnen spelen. En dan is het moment eindelijk daar dat de disc op de deurmat valt of het spel eindelijk geïnstalleerd is.
Wat blijkt: het is een bagger spel. Er is bijna geen vervelender gevoel dan dat het spel waar je zo lang op hebt gewacht waardeloos is. Zeker als de game online een forse dosis hype heeft gekregen. Deze games voor de PlayStation of de Xbox waren de hype en het lange wachten totaal niet waard.
Deze games op de PlayStation en Xbox waren het wachten en de hype niet waard
Een spel kan om allerlei redenen een flop zijn. De gameplay is niet leuk, de graphics zijn slecht of de makers zijn hun beloftes over het spel niet nagekomen. Deze games flopte en waren het wachten absoluut niet waard.
Star Wars: The Force Unleashed II
De eerste Star Wars: The Force Unleashed op de PlayStation of Xbox was een top game. Hoewel verre van perfect, was het een uniek kijkje in het universum van Star Wars. Het had leuke knokpartijen, gave lightsabers en over het algemeen een duistere, maar stoere uitstraling. Deel twee zou alles nóg beter maken, zeiden de ontwikkelaars.
Niet dus. Het verhaal was een stuk minder boeiend, de graphics vielen tegen en bovendien zat het spel vol met bugs en glitches. Er zouden problemen zijn geweest tijdens de productie van het spel. Dat was goed te zien in het eindproduct.
Knack
Knack was een van de spellen die tegelijkertijd met de PlayStation 4 uitkwam. Voor ontzettend veel gamers zou dit dus het allereerste spel zijn dat ze op de toentertijd nieuwe generatie PlayStation zouden spelen. Een moment waar je uiteraard graag naar uitkijkt.
Zoals we weten was de PlayStation 4 een mega succes. Knack daarentegen een stuk minder. Het spel begon goed, maar al gauw raakte spelers gefrustreerd met het matige verhaal en willekeurige spawnen van vijanden.
Evolve
Evolve was een spel waar veel gamers behoefte aan hadden. Op zowel de PlayStation als de Xbox domineerde competitieve spellen de markt. Over het algemeen was dus het doel elkaar om zeep helpen. Evolve zou het anders aanpakken. In dit spel werkte je met drie andere jagers samen om een groot monster, die ook gespeeld zou worden door iemand, af te maken voordat het monster dat bij jou doet.
Klinkt vet toch? Dat dachten veel mensen ook en de hype nam met de dag toe. Zo ook de beloftes van de makers. Toen het spel dan eindelijk verscheen, viel het tegen. Ontzettend tegen. Die spannende gameplay vol samenwerking was saai, repetitief en het spel barstte van de glitches.
Mass Effect: Andromeda
De Mass Effect-games hebben alles wat je wilt in een sci-figame. Interessante personages, gave planeten, een intrigerend verhaal vol ruimtereizen en naderend onheil. Je kon zelfs ook de uitkomst van het spel beïnvloeden met je keuzes. Toen Mass Effect: Andromeda werd aangekondigd, waren fans door de dolle heen.
Het spel dat ze uiteindelijk op hun PlayStation of Xbox kregen was heel anders dan werd geadverteerd. Het verhaal was ontzettend saai vergeleken met de vorige games, de gameplay viel tegen en online verschenen beelden van allerlei glitches rondom de gezichtsuitdrukkingen van personages. Het applaus veranderde al heel snel in boegeroep voor Mass Effect: Andromeda.
Watch Dogs
GTA, maar dan met hacken. Zo kon je Watch Dogs omschrijven. En de trailer voor het spel die werd getoond op E3 in 2012 was dé droom voor veel gamers. Want van de graphics vielen massaal de monden open en de naadloze overgang van het hacken en het rondlopen in de wereld was prachtig. Mooier dan die trailer, werd het helaas niet.
De graphics in het uiteindelijke spel waren niks vergeleken met wat we in de trailer zagen. Het woord ‘downgrade’ is nog zacht uitgedrukt. Ook het hacken was een stuk minder spannend. Het spel was gedoemd om niet meer dan een semi-vermakelijk aftreksel te worden van het veel betere GTA.
No Man’s Sky
No Man’s Sky is vandaag de dag een ontzettend goed en uitgebreid spel. Na meer dan 8 jaar krijgt het spel nog maandelijks forse updates. Het is bijna alsof de makers iets goed te maken hebben met zijn spelers… Toen No Man’s Sky oorspronkelijk verscheen was het zo’n ontzettend grote flop, dat veel gamers zich opgelicht voelde.
Het spel werd aangekondigd als een oneindig groot ontdekkingsspel. Waarin elke planeet die je zou vinden iets nieuws had. Het spel op de PlayStation en Xbox was technisch gezien oneindig, maar elke planeet was een simpele kopie van een andere met een ander kleurenpalet. Fans waren boos en lieten het spel massaal liggen. Dus besloten de makers het spel zo erg up te daten dat er nauwelijks meer iets over is van de flop die het al die jaren geleden was. Zo kan het dus ook!