Pokémon GO: draait Apple de populaire game de nek om?
Een van de populairste mobiele games ter wereld, Pokémon Go wordt duurder. Ontwikkelaar Niantic heeft aangegeven hiermee de prijsstijging van apps voor iPhone te volgen, dus ook met betrekking tot Android. Wordt dit de nekslag voor de ‘ooit’ bizar populaire game?
Vanaf vandaag zijn apps in de App Store van Apple 20% duurder geworden. Een app die eerst 0,99 euro kostte, is nu 1,19 euro. In navolging van die stijging verhoogt ook Niantic de prijzen in Pokémon Go op iPhone én Android. Het is enigszins begrijpelijk, maar doet het de game de das om?
Pokémon Go duurder op iPhone en Android
Het maakt hierbij niet uit of je de game speelt op iPhone of Android. Beiden gaan een prijsstijging krijgen in de meeste Europese landen, maar ook in Pakistan, Zuid-Korea en Japan. “We weten dat een prijsstijging impact heeft op al onze games – Pokémon Go, Ingress en Pikmin Bloom – en willen dit op voorhand overbrengen op onze community”, schrijft Niantic.
“We doen dit in navolging op de veranderingen in de App Store en zullen deze dan ook overnemen op al onze platformen.” Begrijpelijkerwijs werd dit nieuws niet bepaald juichend ontvangen, zeker niet bij spelers die Pokémon Go op Android spelen via Google Play en de Samsung Store.
“Het feit dat Apple de in-game prijzen omhoog gooit zou niet moeten betekenen dat Niantic dat ook moet doen op andere platformen”, moppert een fan op Reddit.
Begin van het einde?
Dat de prijzen in de nog altijd populaire game nu behoorlijk omhoog gaan, kan wel eens betekenen dat veel spelers gaan afhaken. Het afgelopen jaar speelden er ‘slechts’ 71 miljoen actieve spelers de game (goed voor een omzet van 1,21 miljard dollar). Het jaar daarvoor waren het er 86 miljoen. Het piekjaar (2018, met 131 miljoen spelers) zal wat dat betreft niet meer gehaald worden.
Daarnaast rest nog een andere vraag: als Niantic de prijzen van Pokémon Go ook op Android (en ook iPhone) omhoog brengt, volgen dan andere ontwikkelaars op de voet? Sowieso dragen zij zowel bij Apple als Google 30% van inkomsten af voor de apps en in-game-aankopen. Het is dus enigszins te verwachten dat ontwikkelaars van apps op beide platformen de prijzen gelijk gaan trekken.