[REVIEW] Polestar 2: is dit eindelijk de langverwachte Tesla-killer?

Elektrische auto's Mark Hofman 16 nov 2020
Leestijd: 8 minuten

De Polestar 2 wordt al tijden de Tesla-killer genoemd, wat simpelweg betekent dat we te maken hebben met een volledig elektrische auto die op papier veel indruk weet te maken. Maar wat heeft deze uiterst interessante vierwieler nu allemaal te bieden en hoe bevalt hij?

Ik had het genoegen om een aantal dagen in deze gloednieuwe auto te rijden om jou een antwoord te kunnen geven op deze vragen. In de review ga ik er dus uitgebreid op in.

Polestar 2: een ruig uiterlijk

Op het eerste oog ziet de Polestar 2 er ongelofelijk strak uit. De auto is voorzien van een ruig ontwerp die op veel vlakken toch duidelijk uit de koker van Volvo komt. De ruige achterkant en de strakke voorkant zien er niet alleen erg mooi uit, maar zijn ook ontworpen voor de aerodynamica. Waardoor dit ding als een gek over de weg vliegt, maar daar later meer over. De Polestar 2 is ongeveer 1,5 meter hoog, 4,6 meter lang en 1,9 meter breed. Een uitstekende formaat als je het mij vraagt. Het zorgt ervoor dat je makkelijk in en uit de auto stapt, maar ook niet het gevoel hebt dat je met je achterwerk in een vrachtwagen zit. Voor de mensen die het heel graag willen weten: het ding weegt 2123KG.

Nu heb ik van Polestar niet het instapmodel gekregen, maar reed ik rond met de Performance Pack. Nou, wat krijg je daar nou bij? Voornamelijk een aantal dingen op het gebied van het uiterlijk van de auto:

  • Verbeterd Remsysteem van Brembo (en in het goud gek!)
  • Ohlins Dual Flow Valves (suspensie!)
  • 20-inch lichtmetalen velgen
  • Swedish Gold Veiligheidsgordels
  • Gouden ventieldoppen
  • Hoogglanzend zwart daksegment

Het kost je €6000, maar dan heb je wel wat. Het geeft de auto een compleet andere, en vooral ruigere, uitstraling. Wie dat hoog heeft zitten kan het doen, hoeft natuurlijk niet.

Polestar 2
De elektrische auto (Afbeelding: Mark Hofman / WANT)

Laadruimte

Je hebt natuurlijk ook een achterbak waar je wat spullen kwijt kan. Ik vind hem om heel eerlijk te zijn niet heel erg groot. Hij loopt redelijk door naar achter, maar is bijvoorbeeld niet erg laag. Daarbij is de auto heel aerodynamisch ontworpen, maar zorgt het ervoor dat de klep wel erg schuin afloopt. Er is ruimte voor 405 liter, wat ik persoonlijk niet heel veel vind voor zo’n auto. Gooi je de achterbank omlaag, dan is het mogelijk om 1095 liter te vullen.

Aan de voorkant zit geen motor, want dit ding is zo elektrisch als de neten. Dat zorgt ervoor dat je voorin ook wat op kan bergen, maar heel erg groot is die laadruimte niet. Met een capaciteit van 35 liter zit die bak vrij snel vol.

Polestar 2: strak interieur

De binnenkant van de Polestar 2, als we hem dan toch even met een Tesla moeten vergelijken, ziet er wel echt ontzettend strak uit. Waar je het bij Tesla doet met een simplistisch ontwerp dat bestaat uit een stuur en een tablet, is dit wel echt meer een auto.

Het is een fraai interieur met een lekker stuur dat voorzien is van stuurverwarming. Op het stuur vind je allerlei knoppen om bijvoorbeeld de Adaptive Cruise Control of de audio te bedienen en daarbij zit ook een knop om de Google Assistent te activeren. Achter dat stuur zit een display. Op dit scherm is onder andere af te lezen hoeveel kilometer je nog kan rijden (accu), hoe snel je gaat en krijg je een kaart te zien. Als je navigeert is dit dan ook de plek waar je ziet waar je heen moet, zoals we dat anno 2020 van heel veel auto’s kennen.

Het middenconsole is zeer interessant. Naast een draadloze oplader voor je smartphone (vind ik dan weer leuk) en de stijlvolle versnellingspook, is er ook een groot scherm te zien. Dat is het multimedia systeem van Google. Geen Android Auto, maar een volwaardig systeem dat op de software van Google draait. Via deze weg heb je toegang tot de Google Assistent, Google Maps, maar ook een heuse Google Play Store waar in de loop der tijd steeds meer applicaties verschijnen. Denk bijvoorbeeld aan Spotify dat dan weer goed geïntegreerd is met de Google Assistent. Via dit scherm kan je ook allerlei dingen aan de auto aanpassen. De felheid van de interieur verlichting, de buitenverlichting, je kan de sportmodus inschakelen, instellen hoe licht of zwaar je stuurt, of je stapvoets wilt rijden en of je met een of twee pedalen wil kachelen.

Erg prettig allemaal en het werkt ook heel erg goed. Het is hier en daar even zoeken, maar over het algemeen is de boel ontzettend overzichtelijk. Als bestuurder zit je heerlijk in deze auto en er is ook meer dan genoeg ruimte voor passagiers. De stoelen zijn volledig in te stellen naar eigen wens en het is mogelijk om het achterkantje te verwarmen. Er zit stoelverwarming in!

Polestar 2
De binnenkant (Afbeelding: Mark Hofman / WANT)

De Polestar 2 vliegt over de weg

Ik zei het net al even, maar de Polestar 2 vliegt over de weg. Niet heel verrassend als je bedenkt dat deze auto een vermogen van 2 x 150kW aanbiedt. In totaal is dat 300kW en dat staat gelijk aan zo’n 408 pk. De topsnelheid van de auto ligt bij de 205 kilometer per uur, maar het is voornamelijk de Acceleratie dat interessant is. De Polestar 2 gaat namelijk van 0km/u naar 100km/u in slechts 4.7 seconde. Een heerlijke ervaring die in sommige situaties erg handig is. Maar over het algemeen gewoon leuk is.

De Polestar 2 ligt verder heerlijk op de weg, stuurt erg fijn en verschillende functionaliteiten dragen bij aan een prettige rijervaring. Denk bijvoorbeeld aan de adaptive cruise control, de automatische transmissie, Driver Alert en Lane Keeping Aid. Het zorgt ervoor dat je uiterst relaxt achter het stuur zit.

Het grote probleem van elektrische auto’s

De Polestar 2 is een elektrische auto en daarbij komt dus ook weer een actieradius kijken. Ik denk persoonlijk dat de elektrische markt veelbelovend is, maar dan moet het grote probleem met de batterij wel opgelost worden. Iets wat de Polestar 2 me wederom in heeft laten zien.

Wie zowel op de snelweg rijdt als in de bebouwde kom zal een range van 470km kunnen halen met de Polestar 2. De mensen die zich alleen maar in de stad bevinden kunnen 560 kilometer rijden. Dankzij het verbruik van 19.3kWh per 100 kilometer zeker niet verkeerd, maar er zijn gewoon heel veel zaken die invloed hebben. Dat is logisch, maar daardoor ga je deze cijfers nooit halen. Is het fris en zet je de verwarming aan, dan vliegen de kilometers van je range vandaan. Maak je geen gebruik van de Adaptive Cruise Control, dan zal je actieradius snel slinken. Regenereer je niet bij het afremmen en gebruik je liever gewoon de rem? Dan sta je sneller aan de laadpaal.

Voor de ene bestuurder, zoals ik, een leuk spelletje. Voor de ander misschien helemaal niet interessant. De manier waarop je rijdt verandert en dat is helemaal niet erg, mits je wel echt snel de auto kan bijladen. En dat is nu precies het probleem, dat kan slechts op een paar hele specifieke plekken.

De 20-inch velgen (Afbeelding: Mark Hofman / WANT)

Technologie nog niet ver genoeg

Wanneer je aan een snellader met een vermogen van 150kW staat, dan heb je binnen 40 minuten 80% van je accu bijgeladen. Dat is lang, maar voor de mogelijkheden van nu gewoon hartstikke prima. Sta je aan een lader met 50 kW vermogen, dan duurt dit al snel een uur. Maar sta je aan een reguliere oplader, gewoon bij jou op de hoek van de straat, dan gaat het je echt lang duren. Waar er elektrische auto’s zijn die 70km per uur erbij laden, wat ik al lang vind, laadt de Polestar 2 slechts 35 kilometer per uur op. Oh en hang je hem aan het stopcontact in huis, hou dan zeker rekening met meer dan 60 uur laadtijd. Echt voor nood.

De Polestar 2 is nu niet bepaald een ster in opladen naar mijn idee, maar dat is niet het probleem. Het probleem is dat de technologie nog niet ver genoeg is om het elektrische rijden aantrekkelijk te maken. Menig persoon die ik de afgelopen week sprak over deze Polestar 2 was echt niet te porren voor een auto die uren aan een reguliere lader staat.

We moeten namelijk niet vergeten dat Fastned en snelladers niet voor iedereen beschikbaar zijn en dat er veel mensen in Nederland het moeten doen met een regulier laadpunt. En wat dat betreft duurt het gewoon nog te lang en kan je er nog niet ver genoeg mee.

Polestar 2: de echte Tesla-killer?

De Polestar 2 is een heerlijke elektrische auto met een startprijs van €57.000. Hij ziet er ongelofelijk sportief uit, ligt heerlijk op de weg en is bloedje snel. Het Google Platform is naar mijn idee veelbelovend, zeker met aanstaande updates voor meer applicaties, over-the-air updates voor de auto zelf en de ondersteuning voor CarPlay. Maar is dit de Tesla-killer waar we naar op zoek zijn? Ik denk dat dit heel lastig is om te zeggen, want iedere auto biedt voordelen en nadelen die erg gebaseerd zijn op smaak. Wie meer auto wilt dan een Tesla, die zit ontzettend goed met de Polestar 2. Wie sneller wilt laden en direct al voorzien wil zijn van handige over-the-air updates of autopilot, die moet zeker voor een Tesla gaan.

Maar ik denk dat we wel kunnen stellen dat het gewoon heel fijn is om te zien dat de markt aan het uitbreiden is. Niet alleen met auto’s van bestaande fabrikanten die ook elektrische verkrijgbaar zijn, maar simpelweg vanaf de grond opgebouwde modellen van zusterbedrijven zoals Polestar.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen