Is de Polestar 5 eindelijk dé elektrische auto die je benzinebak doet vergeten?

Elektrische auto's Jeroen Kraak 30 apr 2024
Leestijd: 2 minuten

Twijfel je nog steeds om over te stappen van een benzinebak naar een elektrische auto? De Polestar 5 maakt de keuze straks veel makkelijker.

Elektrische auto’s, zoals de Polestar 4, hebben al veel voordelen ten opzichte van de benzine-auto’s, maar er zijn nog genoeg verbeterpunten. Een van de belangrijkste is de laadsnelheid, want benzine tanken gaat nog steeds veel sneller dan langs de snelweg bij een snellader staan.

Dat verschil wordt echter een stuk kleiner met de nieuwste technieken. Zo ontwikkelt Polestar samen met batterijmaker Storedot een laadtechnologie die ervoor zorgt dat binnen tien minuten de batterij van de toekomstige Polestar 5 10 tot 80 procent wordt opgeladen.

De toekomstige elektrische auto van Polestar laadt nog sneller op

Polestar is druk bezig met de ontwikkeling van de Polestar 5. Op dit moment heeft het al een prototype en daarin lijkt een belangrijke eigenschap een flinke upgrade te krijgen. Zo moet het mogelijk zijn om nog sneller op te laden.

Polestar heeft hiervoor samen met partner Storedot de zogenaamde XFC-techniek ontwikkeld, die toegepast kan worden in toekomstige modellen van het merk. Deze techniek zorgt voor een consistente laadsnelheid van 310 kW en liep op het einde zelfs op tot 370 kW.

Polestar's nieuwe elektrische auto laadt krankzinnig snel
(Afbeelding: Polestar)

Om dat te behalen zit er in het prototype van de Polestar 5 een speciaal batterijpakket van 77 kWh. Met het gebruik van de XFC-technologie is die batterij van 10 naar 80 procent opgeladen in tien minuten. Dat betekent effectief dat je in die tien minuten een actieradius van 320 kilometer kan bijladen.

Die XFC-technologie draait om silicumdominante cellen in de batterij van de elektrische auto. Het grote voordeel is dat deze beter mechanische eigenschappen hebben en het koelvermogen verbeteren dan de NMC-cellen die in de huidige lithium-ion-accu’s zitten. Bij de nieuwe cellen is geen externe koelsysteem nodig. Bovendien is het materiaal recycleerbaar en wordt de auto er niet zwaarder van.

De vooruitgang van snelladen

En dat zijn belangrijke stappen die worden geboekt door Polestar. Het grootste probleem van sneller opladen is de hitte die er bij vrijkomt. Als een batterij te warm wordt gaat dit ten koste van de kwaliteit. Als die warmte beter geregeld kan worden door de batterij zijn er dus hogere laadsnelheden mogelijk.

De afgelopen jaren is er flinke vooruitgang geboekt op het snelladen van een elektrische auto. Waar vroeger het maximale vermogen lag op 50 kW, zijn er op dit moment snelladers die snelheden aanbieden tot 350 kW. De Polestar 4 heeft dan weer een laadsnelheid van maximaal 200 kW.

Helaas zijn erop dit moment nog redelijk weinig auto’s die laadsnelheden van 350 kW aanbieden. Op dit moment tikken bijvoorbeeld de Hyundai Ioniq 5 en 6 deze snelheid aan. Dit concept van de Polestar kan dus nog net een stapje sneller. Nu nog laadpaden die 370 kW aanbieden.

Polestar 2: elektrische auto is relatief gezien opeens spotgoedkoop

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen