Porsche toont de toekomst van het racen met elektrische GT-wagen
Wordt de toekomst van het racen elektrisch? Als het aan Porsche ligt wel. Het bedrijf toont haar elektrische GT-wagen.
Als autosportliefhebber ken je inmiddels de Formule E. Die autoklasse is volledig Elektrisch, maar echt snel zijn de auto’s nog niet. Desondanks wist Nyck de Vries een knappe prestatie neer te zetten door kampioen te worden. Hij maakt nu kans op een plekje in de Formule 1. Bij lange-afstandsracen lijkt zo’n elektrische raceauto nog ver weg, maar Porsche zet een behoorlijke stap.
De Porsche Mission R
Porsche laat haar Mission R-concept zien, oftewel een Elektrische GT-auto. GT’s worden onder andere gebruikt in de DTM en de Le Mans-series (endurance racen). Een elektrische 24 Uur van Le Mans lijkt dus in de toekomst haalbaar. Toch moeten we nog even wachten, want de Porsche Mission R komt pas in 2025 op de markt.
Toch zijn er nog wel wat beren op het circuit. De Porsche Mission R heeft een batterij met een capaciteit van 85 kilowattuur. Daarmee kan het op een volle lading 30 tot 40 minuten racen. Dat is natuurlijk nog te weinig voor een endurance race, maar kan in andere toepassingen een prima alternatief zijn. Zo is die capaciteit genoeg voor een Porsche Supercup-wedstrijd, die nu nog vaak voorafgaand aan een Formule 1 Grand Prix wordt gehouden.
Porsche Taycan krijgt twee nieuwe 2022-modellen: wat is er nieuw?
De toekomst van racen is elektrisch?
De Porsche Mission R is natuurlijk nog slechts een concept, maar het geeft aan dat ook fabrikanten steeds meer naar racen op groene energie gaan. Dat hoeft overigens niet alleen elektrisch te zijn. Zo zijn er ook ideeën als auto’s op waterstof. Toch houdt ook de Formule 1 rekening met elektriciteit. Zo werkt een deel van de motor elektrisch. De volledige overstap lijkt echter pas gemaakt te worden als er met echt vol vermogen gereden kan worden. De Formule E auto’s gaan in 2022 naar 470 PK vermogen terwijl dat bij de Formule 1 rond de 1.000 PK zit.