PostNL gaat je op bijzondere manier beschermen tegen internetcriminelen
PostNL heeft een opvallende manier bedacht om je te beschermen tegen phishing. Dat laat het je doen door middel van je huisdier of je favoriete gerecht.
Phishing is een groot probleem op het internet. Criminelen doen zich met e-mails, sms’jes of WhatsApp-berichten voor als een bedrijf om je gegevens te bemachtigen. Of nog erger, ze proberen je geld afhandig te maken.
PostNL is het helemaal zat dat de naam van het bedrijf wordt gebruikt door criminelen en dus kondigt het maatregelen aan. Een heel bijzondere manier moet je ervoor laten zorgen dat je niet in phishingberichten trapt.
Zo rekent PostNL af met internetcriminelen
Bij PostNL is het voortaan mogelijk om een anti-phishingcode in te stellen. Dit is een zelfbedachte code die alleen jij kent, waardoor je phishingpogingen kunt herkennen. Deze zelfbedachte code komt terug in elk bericht dat je van het bedrijf krijgt.
Criminelen die je gegevens proberen te stelen met een nepmail kennen de code niet. Zij zullen die dan ook niet gebruiken als ze jou een bericht sturen. PostNL gebruikt die code wel, waardoor je eenvoudig kunt herkennen welke e-mail echt en nep is.
Je eigen code moet je wel eerst instellen bij PostNL. Dat kan van alles zijn: de naam van je huisdier, je kind, je favoriete gerecht of je lievelingskleur. Je stelt die code in via je eigen PostNL-account door in te loggen op de website van het bedrijf.
PostNL ziet zich genoodzaakt om de maatregel in te voeren omdat phishing-e-mails steeds moeilijker te herkennen zijn. Criminelen maken het uiterlijk van de berichten goed na en er zitten ook minder gekke taalfouten in.
ING kondigde eerder al maatregelen aan
PostNL is niet het enige bedrijf dat maatregelen neemt tegen criminelen. Eerder voerde ING al een controlesysteem toe aan zijn app om te checken of iemand die opbelt echt van de bank zelf is. Onderin het aanmeldscherm zit een knop waarmee je naar de service wordt geleid.
Hierin vul je je eigen telefoonnummer in waarna je kunt zien of iemand van de bank je echt belt, of dat het een oplichter is. Weet je het dan niet zeker, hang dan op en bel zelf de ING.