[PREVIEW] Call of Duty: Modern Warfare Multiplayer hands-on

Games Jelle van Es 1 aug 2019
Leestijd: 5 minuten

Tijdens het grote multiplayer onthullingsevenement in Los Angeles kregen we een flink aantal uur de kans om kennis te maken met de verschillende nieuwe multiplayermodi van Call of Duty: Modern Warfare. Het is opvallend hoeveel verschil er zit tussen de verschillende speelsessies die ik voorgeschoteld heb gekregen dat ik heb besloten om de verschillende ervaringen in losse artikelen te plaatsen. Daarbij ben ik begonnen met de ‘gewone’ multiplayermodus.

De ‘gewone’ Call of Duty: Modern Warfare multiplayer

Deze gewone Call of Duty Modern Warfare gooit je in potjes van zes tegen zes. Dat is zeg maar hetgeen dat je gewend bent van de reeks. In die setting heb ik een tweetal potjes Deathmatch gedaan, een potje Domination en tot slot nog een nieuwe modus genaamd Critical Strike. Bij die laatste heb je geen respawns, maar kun je medespelers die zijn afgeknald wel reviven. Het doel van die modus is om of alle tegenstanders af te maken of een bom te plaatsen.

Co-op games
(Afbeelding: Activision)

De laatste modus was echt een stuk tactischer en doet een beetje denken aan de spanning die ik ken van Search & Destroy. Het is een modus die het beste tot zijn recht komt wanneer je het gaat spelen met vrienden die je kent. Op die manier heb je namelijk net wat meer tactische mogelijkheden.

Voordat ik echter ben begonnen met de multiplayer van Call of Duty: Modern Warfare was het tijd om mijn loadout samen te stellen. Deze keer geen pick 10-systeem waarbij je je beperkingen oplegt wanneer je meerdere perks wilt gaan gebruiken of juist meer attachments wilt inzetten. In de game heb je gewoon je standaard wapen, je secondary, je lethal en tactical, je drietal perks en tot slot nog een tactische bonus, die zich langzaam maar zeker opvult. Bij dat laatste kun je bijvoorbeeld een tactical revive neerzetten en zo telkens op die plek reviven.

Stel je wapen samen

Bij je wapen heb je vijf slots die je kunt vullen. Denk daarbij aan het kiezen van je scope, je grip en je magazijn. Per wapen zijn er in totaal iets van acht of negen keuzes die je maakt, dus op dit gebied moeten er wel knopen doorgehakt worden. Elke attachment brengt voor- en nadelen met zich mee, waardoor de balans in orde moet zijn, maar je tegelijkertijd wel de mogelijkheid hebt om je eigen stijl samen te stellen. Het spelen ermee was erg interessant en ik kan me voorstellen dat het iets gaat zijn waar je bij de uiteindelijke release heel wat uren mee doorbrengt om te kijken wat het beste bij je stijl past.

Verder kun je nog kiezen met wat voor soort personage je gaat spelen, maar dat is puur cosmetisch. Ook heb je nog de optie om je clantag te maken, je embleem en callsign te customizen, zoals je eigenlijk wel gewend bent van de voorgaande games. En tot slot heb je nog de killstreaks. Men heeft er voor gekozen om die na elke keer dat je wordt afgeknald te resetten. De gedachte daarachter is dat het echt spannend is of je na negen kills nog even de tiende kan maken om op die manier een speciale scorestreak te pakken. Het resultaat in de gespeelde potjes was dat de spam van killstreak bonussen minder groot was dan bij bijvoorbeeld Black Ops 4. En daardoor kun je je meer concentreren op de echte actie.

En die actie is goed wat mij betreft. Ik mis wel heel erg de minimap, die je enkel krijgt wanneer je een UAV in de lucht hebt. Wel heb je een soort van radar die aangeeft waar schoten vandaan komen en waarop je dan kunt anticiperen. Maar de meeste tijd moest ik gewoon goed kijken waar kogels vandaan kwamen en of mijn teamgenoten ergens werden afgeknald. Tegelijkertijd hebben de tegenstanders dezelfde handicap en kun je iets minder vooruit denken en moet je meer werken op basis van reactiemogelijkheden.

Call of Duty: Modern Warfare voelt eerlijk aan

Hierdoor voelt de game wel iets eerlijker. Ik ben minder vaak vanuit de flanken afgeknald omdat daar iemand een spawn had en de maps die ik tot nu toe heb gespeeld in deze settings waren goed gevarieerd. De meest interessante is een map die zich bevindt in een soort bergdorpje met een grote grot. Daarbij heb je stukken waarop je op een grote afstand vijanden afknalt, maar ook in de huisjes te maken hebt met close-encounters. Deze map heb ik twee keer gespeeld. De eerste keer was op de normale setting, die een normale Call of Duty: Modern Warfare-ervaring biedt. En de tweede keer speelde ik hem in de nacht. Daarbij maak je gebruik van je nightvision en ontbreekt je crosshair. Je moet dan schieten op de gok of inzoomen en dan met je laser knallen. Bij dat laatste geef je alleen wel je positie weg. Je tegenstanders kunnen met hun nightvision op de lasers zien. En daardoor ontstaat er een interessant kat-en-muis spel. Door te richten ben je effectiever, maar loop je tegelijkertijd ook een groter risico om afgeknald te worden.

De ervaring was in elk geval goed. De potjes die ik heb gespeeld waren stuk voor stuk de moeite waard en het is erg leuk om te experimenteren met de diverse wapens. Het is nog altijd Call of Duty in zijn basis, dus je weet wat je kunt verwachten. Maar gevoelsmatig is het allemaal qua tempo iets langzamer en iets minder over de top. Dat past goed bij het idee van boots on the ground en het was na het spelen vooral moeilijk om de controller weg te leggen.

Call of Duty Modern Warfare
(Afbeelding: Activision)

Call of Duty: Modern Warfare komt op 25 oktober uit en verschijnt dan op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen