[PREVIEW] Call of Duty: Modern Warfare – dit vonden wij van de Singleplayer
De afgelopen weekenden heb je de mogelijkheid gehad om kennis te maken met de multiplayer van Call of Duty: Modern Warfare. Als ik af ga op de reacties van mijn collega’s is het gevoel rondom de game op dat gebied goed. Men is er in geslaagd om een combinatie te maken tussen nostalgie en vernieuwend. Maar naast de multiplayer krijgt deze Call of Duty, in tegenstelling tot Black Ops 4, ook een singleplayer-ervaring. Voor die modus vlogen we naar Londen om daar een presentatie bij te wonen.
Helaas heb ik daarbij niet de game kunnen spelen. In plaats daarvan werd er vooral veel informatie op ons afgeschoten. Het belangrijkste onderdeel daarvan was eindelijk wat gameplay. Een missie speelde zich af in Londen. Na een serie aan terroristische aanslagen door een nieuwe organisatie val je een huis binnen om daar informatie te krijgen over deze organisatie en te ontdekken wat hun nieuwe plannen zijn. In de missie neem je de rol aan van Kyle Garrick en word je onder andere bijgestaan door de bekende Captain Price. Het is een missie die voornamelijk om stealth draait en waarbij je je nightvision gebruikt om te zien waar de vijanden zich bevinden.
Een rustige missie in Call of Duty Modern Warfare
Het tempo in de missie van Call of Duty: Modern Warfare was opvallend laag. Dat kan een fijne afwisseling gaan zijn op de rest van de game waarvan ik verwacht dat het een ouderwetse ‘rollercoasterride’ gaat worden. Voordat het eerste schot wordt gelost, sluip je door het huis. In de verte hoor je wat geroezemoes, maar weet je eigenlijk niet wat je kunt verwachten. Wanneer een op het oog onschuldige vrouw door de deur de huiskamer ingaat, open je ook niet het vuur, maar overman je haar en zorg je er voor dat ze geen alarm slaat. Je bindt haar vast en gaat verder, richting de plek waar de vijanden zich bevinden.
Je doet een deur over en rondom een grote tafel zie je dat er wat plannen gemaakt worden. Op het moment dat de terroristen zien dat je de kamer binnen valt, doen ze een verwoede poging om naar de wapens te grijpen, maar met een paar rake schoten voorkom je dat. Er is ook een vrouw in de groep die smeekt om haar leven. Maar net op het moment dat je tot rust komt, grijpt ze ook naar een wapen. Gelukkig weet een collega haar uit te schakelen. Vanaf hier weten de terroristen wel dat er iets gaande is. De schoten zijn niet onopgemerkt gebleven en het verrassingselement is dus weg.
Toch sluip je nog altijd verder. Van kamer naar kamer, van verdieping naar verdieping. Overal loert gevaar, maar is het aan jou om te bepalen wanneer je de trekker wel of niet overhaalt. Een vrouw met een baby in haar arm is onschuldig (althans dat denken we), terwijl iemand die onder het bed ligt zomaar een wapen kan pakken en je uit kan schakelen. We eindigen op zolder, waar achter een stalen deur andermaal een vrouw zich bevindt. Ook zij steekt haar handen in de lucht en lijkt zich over te geven. Maar ook hier is het zo dat schijn bedriegt. Vanuit haar opgave-positie probeert ze naar achteren te rennen om daar een apparaat te pakken. Voordat ze daar komt schakel je haar echter uit. Het apparaat waar ze naar toe wilde grijpen bleek een ontstekingsmechanisme te zijn voor haar zelfmoordvest.
De missie zit er op en kan succesvol genoemd worden, hoewel je hier en daar wat lastige keuzes hebt moeten maken. De video duurde iets meer dan vijf minuten en het was van het begin tot en met het einde boeiend om te volgen. Toch was dit het enige stuk pure gameplay wat we voorgeschoteld hebben gekregen van Call of Duty: Modern Warfare en dat was toch een tikje jammer. Je wilt immers meer. Later kregen we wel nog een cinematische scene te zien tussen de personages Farah en Alex. Farah is daarbij een vrijheidsvechter in het Middenoosten, die strijdt voor vrijheid en gerechtigdheid. Ze lijkt gebaseerd te zijn op de Koerdische vrijheidsvechters die onder andere in Irak strijden voor hun eigen staat. Alex is daarentegen een CIA-agent, die vaak in conflictgebieden wordt geplaatst om te onderzoeken wat er gaande is en vrijheidsvechters als Farah te ondersteunen. In de getoonde scene kregen we een gesprek tussen de twee te zien. Visueel zeer aantrekkelijk en andermaal een teken dat Call of Duty: Modern Warfare meer wilt zijn dan enkel een spectaculaire shooter.
Veel werk in de game
Buiten deze beelden kregen we vooral een ontwikkelaar van Call of Duty: Modern Warfare aan het woord die benadrukte hoe goed de game is. Zo was men er trots op dat samen werd gewerkt met voormalige Navy SEALs die de ontwikkelaars advies hebben gegeven over hoe alles er in conflictgebieden er uit ziet, hoe je wapens vasthoudt, hoe de uitrusting er uit ziet en nog veel meer. Daarnaast is het ook op technisch gebied een game met veel details. Men is zelfs zo ver gegaan om na de bosbranden vorig jaar in Californië op zoek te gaan naar uitgebrande autowrakken, die te scannen en uiteindelijk in de game te stoppen. Op die manier moet alles er nog beter uitzien.
Ook was er veel aandacht voor het verhaal in Call of Duty: Modern Warfare. Verschillende voice-actors waren op het evenement aanwezig om hun ervaringen te schetsen en te vertellen hoe het maken van een game anders is dan wanneer je in een film en een serie speelt. Tevens wilde men schetsen dat er echt veel tijd is genomen om een verhaal te vertellen dat impact maakt. Het gaat in Call of Duty: Modern Warfare om ‘Imperfect men, doing an imperfect job and expect them to do it perfectly’. En daardoor moet het meer aanspreken dan de zoveelste supersoldaat die alles wel weet te redden.
Heel erg lang hoeven we niet meer op het avontuur te wachten. Op 25 oktober verschijnt Call of Duty: Modern Warfare en is dan te spelen op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.