[PREVIEW] DiRT 5: Los in de Playground
Binnenkort kunnen we aan de slag met DiRT 5. Waar de DiRT Rally reeks bekend staat om zijn realisme en het feit dat een klein foutje er al voor zorgt dat je een race opnieuw kan beginnen, daar draait het bij deze game om spektakel. En in dit nieuwste deel wil de ontwikkelaar je ook enthousiasmeren met een carrièremodus met een verhaal.
Toen ik de previewversie van DiRT 5 kreeg, hoopte ik daar iets van mee te krijgen. Maar dat was niet het geval. In plaats daarvan kon ik aan de slag met de Playgrounds. Dit is een nieuwe modus binnen de game en geeft de gamer de mogelijkheid om zijn eigen rally pretpark te maken en die te delen met anderen. Ik heb daar een tijdje mee geklooid en dit waren de punten die me opvielen.
Gamers kunnen toffe levels maken in DiRT 5
Ik moet natuurlijk nog zien wat de gewone modi van DiRT 5 te bieden heeft, maar als ik kijk naar wat er tot nu toe is gemaakt in de Playgrounds, dan kan ik een conclusie trekken dat gamers creatief genoeg zijn om toffe dingen te maken. Van wat ik heb gezien is er behoorlijk wat variatie te vinden en krijg je echt toffe uitdagingen voorgeschoteld. Daarbij helpt het dat je ook levels opnieuw wil gaan spelen, omdat er in elk level een leaderboard is. En je wilt gewoon beter zijn dan je vrienden of een plaats ergens onder ander de lijst.
Inladen is zo gedaan
Ik heb een hekel aan laadtijden. Wat dat betreft kijk ik erg uit naar de nieuwe generatie aan spelcomputers, die dat moeten gaan tackelen. Gelukkig zien we bij de Playgrounds van DiRT 5 al wat goede dingen op dit gebied. Het kost echt maar een paar seconden om een level in te laden en er mee los te gaan. Dat is zeker fijn op het moment dat je een level laadt dat achteraf gezien toch niet helemaal je ding was.
Nu al behoorlijk wat content
De DiRT 5 preview-versie is maar toegankelijk tot een beperkt aantal spelers. Maar ondanks dat er maar weinig spelers zijn, zijn er al behoorlijk wat dingen gemaakt. Een gedeelte daarvan zal waarschijnlijk gemaakt zijn door de ontwikkelaars zelf, maar het geeft wel een goede indicatie van de hoeveelheid content die je straks kunt verwachten wanneer de game daadwerkelijk op de markt komt. Wat dat btreft lijkt dit een titel te worden waar je heel wat uurtjes mee los kunt gaan.
Het maken van een tof level vergt wel wat kunde
Eerlijk is eerlijk, ik ben weinig creatief wanneer het aankomt op het bouwen van levels. Dat geldt voor zo’n beetje elke titel. Of het nou LittleBigPlanet, Dreams of Command & Conquer is: ik ben er niet goed in. En dat komt weer terug in deze preview met DiRT 5. Hoewel het systeem om een eigen baan te maken vriendelijk is, is het ook behoorlijk diepgaand. En daardoor moet je er best wel wat tijd in steken om echt iets tofs te maken. Ik heb daar eerlijk gezegd niet heel erg veel geduld voor en heb zodoende liever tracks die door anderen zijn gemaakt.
Lastig om de goede content te vinden in DiRT 5
Dit is een punt dat eigenlijk voor elke game geldt waarbij gamers zelf content kunnen maken. Het is niet altijd even makkelijk om een tof level te vinden. Het werkt nu met en rating systeem. Daarbij kun je aangeven of je iets leuks vond of niet. En hoe meer positieve beloningen, hoe beter jouw level gevonden wordt. Het ding is alleen dat ik niet altijd zit te wachten op een uitdaging die zich in de lucht bevindt en waarbij het afvallen van de baan resulteert in een paar seconden waarbij jouw wagen naar beneden valt. Dus wat de gemiddelde gamers tof vinden omdat het bijvoorbeeld moeilijk is, hoef ik niet leuk te vinden. Wat dat betreft hoop ik dat er uiteindelijk content komt die beoordeeld wordt door de ontwikkelaars en het dan in een bepaalde categorie qua moeilijkheidsgraad wordt geplaatst.
DiRT 5 verschijnt op 16 oktober en is dan beschikbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Later komt de game ook nog uit op de PlayStation 5 en de Xbox Series X. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.