[PREVIEW] Dragon Ball Z Kakarot: vechtgame met RPG-elementen
Hoewel de Dragon Ball Z animatie inmiddels lichtjaren oud is, spreekt het nog altijd zeer tot de verbeelding. Het is dan ook niet heel gek dat er nog altijd veel games uitkomen. Begin volgend jaar kunnen we aan de slag met Dragon Ball Z Kakarot. Op de Tokyo Game Show gingen we alvast met de game aan de slag.
Dragon Ball Z Kakarot
Dragon Ball Z Kakarot is een actie- RPG die je als speler behoorlijk veel vrijheid geeft. Daarbij speel je het verhaal van Dragon Ball Z tot en met de Cell Saga. Wat dat betreft is het allemaal redelijk bekende koek, maar toch voelt het anders. De vorige games waren voornamelijk vechtgames. Ook al werd je daarbij in grote open werelden gegooid, het draaide voornamelijk om de bekende gevechten.
In de demo zoals ik hem beleefde werd je in een grote open wereld gegooid. Daarin heb je een duidelijk hoofddoel, maar het is ook mogelijk om zijmissies op te nemen. Zo zag ik al snel wat vijanden rondvliegen en kun je daarmee gaan knokken om op die manier wat extra experiencepunten te pakken. Ik heb de game echter te kort kunnen spelen om te zien wat voor effecten dat oplevert op de lange termijn.
Het hoofddoel was het gevecht met Raditz, de eerste grote vijand in de Dragon Ball Z-serie. Samen met Piccolo neem je het tegen hem op. Als fan weet je natuurlijk hoe dit gevecht eindigt. En dat specifieke moment wordt via een prachtige cinematic uitstekend in beeld gebracht. Hierdoor krijg je echt het gevoel als je de animatie beleeft en is van een zeer hoge kwaliteit.
Goed vechtsysteem
Maar belangrijker is echter dat het vechtsysteem gewoon goed werkt. Het is allemaal net wat soepeler dan dat ik gewend ben van de Budokai-serie. Je hebt je standaard fysieke aanvallen, je kunt gebruik maken van een verdediging om aanvallen op te vangen en kunt jezelf opladen om op die manier speciale aanvallen uit te voeren. Alles loopt super soepelen en binnen de kortste keren had ik door wat er van mij werd verwacht, Ik viel Raditz vol overgave aan in Dragon Ball Z Kakarot en wanneer hij speciale aanvallen er uitgooide, probeerde ik die te ontwijken of mezelf te verdedigen. Bovendien is het spektakel-niveau lekker hoog. Het werkt allemaal zoals je zou willen en als dit een voorbode is van wat er komen gaat op langere termijn, dan kan dit echt een leuke game gaan worden.
Tegelijkertijd zijn er ook nog veel vragen. Het ding is dat we de verhalen natuurlijk al kennen en het is te hopen dat je buiten de bekende wegen meer voorgeschoteld krijgt. Ook ben ik benieuwd naar de effecten van experiencepunten en het omhoog gaan in levels op langere termijn. Hopelijk kan ik snel meer spelen. Dragon Ball Z Kakarot laat overigens niet heel erg lang op zich wachten. De game komt uit op 17 januari van volgend jaar en is dan beschikbaar op de pc, PlayStation 4 en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.