[PREVIEW] Overwatch 2: Co-op content maakt game toegankelijker
Overwatch is nog altijd één van de meest gespeelde games ter wereld. Zo’n drie jaar geleden kwam de game uit en vanaf het eerste moment is het een hit. De game kent een uitstekende balans en genoeg te doen. Toch heeft Blizzard op de Blizzcon Overwatch 2 aangekondigd.
En als ik heel eerlijk ben is dat een beetje een gekke game. Maar die gekkigheid komt wel een beetje vanuit ons eigen verwachtingspatroon. Overwatch 2 gaat een mix worden tussen de traditionele Player versus Player-content en een nieuwe modus waarbij je het coöperatief tegen de computer opneemt. Het gekke daarbij is dat je bij de PvP allemaal content krijgt die ook tegelijkertijd wordt toegevoegd aan de eerste Overwatch. Waar je normaal gesproken ziet dat bij een nieuwe game de oude in de steek wordt gelaten, daar wil men er bij Overwatch 2 voor zorgen dat de community van het eerste deel niet met lege handen komt te staan.
Niemand blijft achter in Overwatch 2
Dan kun je jezelf de vraag stellen of Overwatch 2 wel een volwaardige game is voor hen die de eerste Overwatch hebben. De enige reden om een upgrade door te voeren voor hen is dan te vinden in het feit dat het tweede deel coöperatieve gameplay kent en een paar skins heeft die je niet in het origineel gaat vinden. Het zou makkelijker zijn om enthousiast te worden over Overwatch 2 wanneer dat de toekomst zou zijn en men er voor kiest om het origineel niet meer te ondersteunen. Maar het is juist mooi dat men er voor kiest om een gedeelde wereld te behouden.
Kijk je puur naar wat Overwatch 2 te bieden heeft en laat je het eerste deel buiten beschouwing, dan is er veel om enthousiast over te worden. De coöperatieve modus lijkt erg leuk te gaan worden en bestaat uit twee onderdelen. Er zijn zogenaamde Hero Missions, die volgens de maker een hoge replayvalue hebben. En je hebt Story Missions, die een verhaal vertellen. Van die laatste heb ik er op de Blizzcon één kunnen spelen.
In de Story Mission reis je af naar Rio de Janeiro waar Lucio het zwaar heeft met alle robotten die de stad aanvallen. Gelukkig krijgt hij de hulp van Overwatch-helden als Reinhardt, Tracer en Mei. Met zijn vieren moeten zij een missie doorlopen die ongeveer een kwartier duurt. Net als in de Player versus Player-modus van de game is het zaak om goed samen te werken en goed in je rol te blijven. Reinhardt is daarbij de tank die de kogels op moet vangen, terwijl Lucio er voor moet zorgen dat iedereen in leven blijft. De andere twee worden vooral ingezet om voor veel schade te zorgen.
Overwatch 2 zelf kunnen spelen
Twee potjes heb ik gespeeld, waarbij ik beide keren met Lucio aan de slag ging, omdat ik dat van de vier het fijnste personage vindt om mee los te gaan. Hoewel ik niet verwacht dat dit iets is dat je heel vaak opnieuw gaat spelen, vond ik het wel erg tof om te doen. De combinatie tussen het natuurlijke samenwerken, het hoge tempo waarin de game zich afspeelt en de diverse cutscenes waarbij je even op adem kunt komen en van het verhaal geniet, werkt erg goed. Ook is er een goede afwisseling tussen gewone vijanden en een soort baas-eenheid, waardoor je ook goed moet bepalen wanneer je je Ultimate in zet. De grote vraag is nu alleen wel hoeveel van dit soort missies er in komen te zitten. Als het er een stuk of tien zijn, dan ben je er redelijk snel doorheen. Maar als het de ontwikkelaar lukt om deze kwaliteit te bieden in combinatie met wat variatie en dan iets van dertig van dit soort missies neerzet, dan heb je gelijk een absolute must-have.
Daarnaast heb je tijdens het spelen het gevoel dat je beter wordt in de game. Door met helden te spelen, verdien je experiencepunten en ga je in levels omhoog. Op die manier geeft je jezelf de mogelijkheid om een keuze tussen twee verschillende soorten skills te maken. Op die manier creëer je min of meer je eigen held.
Naast de coöperatieve gameplay heb ik ook even kunnen losgaan met een nieuwe competitieve modus genaamd Push. Deze modus komt dus ook in de eerste Overwatch en gaat onderdeel zijn van esports-modus van de game. Het idee is simpel. Er is een robot die er voor zorgt dat een bepaald object wordt voortgeduwd wanneer de spelers van jouw team vlak bij hem staan. Het is zodoende een beetje touwtrekken (of eigenlijk dus touwduwen), waarbij het laatste stukje het lastigste is omdat je daar dan dicht bij de spawnplek van de tegenstander komt. Wanneer het je niet lukt om het einde te halen, dan is het team dat na het verstrijken van de tijd het verste is gekomen de winnaar. Het lijkt een interessante nieuwe toevoeging te zijn op de game.
Nog even wachten
De grote vraag echter met Overwatch 2 is wanneer de game uitkomt. Een daadwerkelijke toezegging hebben we daar niet van gekregen, maar tijdens een persconferentie liet hoofdontwikkelaar Jeffrey Kaplan weten dat we volgend jaar waarschijnlijk nog een keer op de Blizzcon iets gaan zien over Overwatch 2. Dat betekent dat hij dan pas in 2021 gaat verschijnen. Tot die tijd wordt het eerste deel overigens nog altijd ondersteunt met nieuwe maps, helden en meer. Wat dat betreft hoef je dus niet bang te zijn dat de game stil valt. Mocht je die game nog niet hebben? Dan kun je hem hier scoren.
Ik kijk er in elk geval naar uit. Als ik heel eerlijk ben, ben ik niet heel erg goed in de game. Wat dat betreft is de coöperatieve gameplay een verademing. Ik heb nu veel meer de mogelijkheid om in de game te komen en wat mij betreft is Overwatch 2 echt een stuk toegankelijker.Wil je meer lezen over alles dat met gaming te maken heeft? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.