[PREVIEW] Persona 5 Strikers: Heeft meer potentie dan verwacht
Persona 5 en de heruitgave Royal behoren tot mijn favoriete JRPG’s ooit gemaakt. De stad Tokio waarin het zich afspeelt, de boeiende personages, het uitstekende vechtsysteem en het verhaal met meerdere lagen heeft er voor gezorgd dat ik vele tientallen uren in de game heb gestoken. Met Persona 5 Strikers komt er een soort van vervolg op de game.
Persona 5 Strikers is echter wel een ietwat andere game. De game wordt namelijk gemaakt door Omega Force met medewerking van het Atlus-team. De ontwikkelaar ken je van de verschillende Warriors-achtige games, zoals Dynasty Warriors. Maar de laatste jaren zien we dat de ontwikkelaar graag samenwerkt met andere game uitgevers om zo een mix te brengen van de combat met vele vijanden tegelijkertijd op het slagveld en elementen die de basis-games zo boeiend maken. Met deze nieuwe combinatie lijkt de maker goud in handen te hebben. Onlangs kreeg ik de mogelijkheid om het begin van de game te spelen en dat smaakte absoluut naar meer. Dit is wat me opviel
Voelt echt als Persona 5
Ik moet heel eerlijk zeggen, dat ik zonder veel voorkennis begon met met Persona 5 Strikers. En ik had verwacht dat het vooral een hack and slash festijn zou gaan worden met een licht Persona-sausje. Maar dat is niet het geval. De game voelt echt als een Persona 5-game. De visuele stijl, de omgevingen die je bezoekt, de manier waarop gesprekken lopen en de verschillende dungeons die je tegenkomt zijn erg herkenbaar. En daardoor voelde ik me gelijk thuis.
Voice-actors zijn terug in Persona 5 Strikers
In Persona 5 Strikers kun je kiezen of je gebruik wilt maken van de Japanse of de Engelse voice-overs. Ik heb Persona 5 in het Engels gespeeld, dus daar ging ik mee verder. En daarbij voelde het goed dat de game gebruik maakt van dezelfde voice-overs. Ook daardoor voelt dit echt als een game die verder gaat waar het origineel is gebleven. Hoewel de game echt op bepaalde punten anders is, zijn dit soort elementen een belangrijke reden om als fan van het eerste uur de game in huis te halen.
Vechtsysteem lijkt boeiend genoeg te zijn
Maar tegelijkertijd is Persona 5 Strikers ook net even anders. Dat komt door het vechtsysteem. Deze keer geen klassiek turn-based geheel, maar actieve combat, waarbij je op bepaalde plekken vele vijanden tegelijkertijd moet verslaan. Het zijn er vaak tientallen tegelijkertijd die je voorgeschoteld krijgt. En dan ga je daar als een bezetene op los. In de basis is het vechtsysteem redelijk simpel en is het een kwestie van vooral rammen. Maar al snel leer je dat de game meer te bieden heeft. Zo moet je goed kijken naar de zwakke plekken van vijanden en daar de juiste Persona op afsturen en op die manier ze op de grond rammen. Daarna is het mogelijk om een speciale aanval uit te voeren. Of je maakt gebruik van de omgeving en spring je vanuit een hoge positie naar beneden om op die manier in één keer veel schade uit te delen. Ik vond het in de eerste uren die ik voorgeschoteld had in elk geval boeiend genoeg.
Nieuwe personages in Persona 5 Strikers
In Persona 5 Strikers keren veel personages terug die je van het origineel kent. Maar er is ook ruimte voor nieuwe personages. Het gaat daarbij om Sophia en Zenkichi. Je maakt al snel in de game kennis met hen en het lijken interessante toevoegingen te zijn op de rest van het team. Toch zijn het met name de helden die je al kent die het meest interessant zijn en blijven. De mix tussen oud en nieuw lijkt wat dat betreft de juiste te zijn.
Losstaand verhaal
Tot slot is het goed om te weten dat je Persona 5 Strikers makkelijk kunt spelen als je het origineel hebt gemist, omdat je bijvoorbeeld niet van van turn-based gevechten houdt. In de game wordt namelijk niet heel erg veel verwezen naar het origineel en je begrijpt redelijk snel hoe de personages zijn en wat de onderlinge relaties met elkaar zijn. En met de fijne soundtrack en de potentie van een groot nieuw verhaal dat je meeneemt naar locaties die verder gaan dan Tokio is er genoeg om enthousiast over te worden.
Persona 5 Strikers staat gepland voor 23 februari. De game komt dan uit op de pc, PlayStation 4 en Nintendo Switch.