[PREVIEW] Rainbow Six Siege Shifting Tides
Rainbow Six Siege is al vele jaren een reeks die door miljoenen gamers wordt gespeeld. Het is een titel waarbij je in teams van vijf in korte potjes van een paar minuten speelt. Het is daarbij belangrijk dat je goed samenwerkt en nadenkt over hoe je de tegenstander verslaat. Een belangrijke rol daarbij is weggelegd voor de keuze van de zogenaamde Operators, de personages waarmee je speelt. In de volgende uitbreiding, Rainbow Six Siege Shifting Tides, krijgen we twee nieuwe Operators en een map die flink is aangepast.
In Japan, waar de Rainbow Six Pro League Season 10 Grand Finals werd gehouden, heb ik de kans gehad om met de nieuwe uitbreiding aan de slag gegaan. De uitbreiding introduceert Kali als Operator bij de aanvallers, Wamai bij de verdedigers en een remake van de map Theme Park. Dit zijn daarbij de punten die mij zijn opgevallen.
Kali voegt echt wat toe aan Rainbow Six Siege
Het hoogtepunt van deze uitbreiding is wat mij betreft Kali. Zij beschikt over een bolt action rifle en is zodoende het eerste personage met een sniper. Wanneer je iemand met een kogel raakt, dan is de tegenstander gelijk neergeschoten. Hij is niet gelijk dood, tenzij je de vijand met een headshot raakt, maar vanuit een zogenaamde downed-positie is het redelijk lastig om terug te komen. Ook kan ze door muren schieten en op die manier iemand afknallen. Het is zelfs mogelijk dat wanneer de verdedigers achter elkaar staan, dat je een paar kills maakt met een enkele kogel. En met haar sniper kan ze dus goed inzoomen en goed zien waar de vijand zich bevindt. Daar staat wel het nadeel tegenover dat ze wat langzamer is. Ook zie je vanuit een ingezoomde positie veel minder en heb je dus het risico dat je van achteren of de zijkant wordt uitgeschakeld.
Wel een teamspeler
Nu hebben spelers die met een sniper spelen vaak de naam dat ze wat egoïstisch zijn. En ja, het is mogelijk om op grote afstand een vijand af te knallen. Maar de maker wil stimuleren dat Kali onderdeel gaat zijn van een team. Zo heeft ze een underbarrel op haar wapen zitten om daarmee redelijk makkelijk barricades te slopen. Op die manier heeft ze een meerwaarde in de strijd en wil je op die manier ook je steentje bijdragen.
Wamai kan interessant zijn
Waar ik bij Kali gelijk zoiets heb van dat ze wat toevoegt, is het iets moeilijker om Wamai te plaatsen in nuttigheid. Hij maakt gebruik van een speciale magneet. Deze kun je gooien op een muur of een plafond. Als de tegenstander vervolgens een granaat of flashbang gooit in het gebied waarin de magneet werkt, dan wordt die accessoire naar de granaat toe getrokken en gaat hij daar af. Een bijkomend voordeel is dat deze vaardigheid zich oplaat en je dus meerdere magneten kunt plaatsen. Door dit een beetje slim te doen, zorgt je er voor dat je een tactisch voordeel krijgt. Het is echter wel een passieve vaardigheid. Als jouw vijanden geen accessoires gebruiken in de buurt van jouw magneten, dan heb je er dus niks aan.
Theme Park is een interessante map
Naast de twee nieuwe Operators krijgt Rainbow Six Siege Shifting Tides ook een remaster van een bestaande map in de vorm van Theme Park. De map maakt gebruik van lichtere elementen, waardoor alles een stuk beter is te zien. Daarnaast is de map iets kleiner en compacter gemaakt. Op die manier is het dus een stuk makkelijker om op te navigeren. De map moet op die manier beter passen bij de rest van de maps die beschikbaar zijn in de game en bijvoorbeeld bij esport-toernooien gebruiken.
Hands-on Rainbow Six Siege Shifting Tides was kort en krachtig
Tot zover de theorie van de uitbreiding. In de uiteindelijke handson kreeg ik de kans om alvast een gevoel te krijgen bij de veranderingen. Helaas heb ik maar een paar potjes kunnen spelen, maar het eerste gevoel was daarbij goed. Ik vind de map echt een aanwinst. Het is overzichtelijk en gevarieerd. Dat maakt het leuk om meer dan eens op te spelen en je kunt je medespelers goed aanwijzingen geven over waar ze moeten zijn. Daarnaast is het lichte gedeelte van de map fijn en heb je een goed overzicht.
De spanning tijdens het spelen is nog altijd hetgeen dat Rainbow Six Siege als game zo enorm goed maakt. Elk potje is gewoon weer anders. Dit komt enerzijds omdat er met andere Operators gespeeld wordt en anderzijds omdat de tactieken worden aangepast. In de eerste ervaringen is duidelijk geworden dat Kali niet heel erg overpowered lijkt te zijn. Het is best lastig om als een niet hele goede speler een one shot te maken, tenzij je weet waar de vijand zich precies bevindt. Het gaat wel interessant zijn wat dit gaat doen wanneer de content in esports komt. Het zou me dan niet verbazen als zij dan één van de meest geblokkeerde Operators gaat worden.
Wamai heb ik nog niet heel erg goed kunnen inschatten. Het probleem bij hem is dat je echt goed moet weten waar vijanden vandaan komen en daarvoor was de speeltijd niet lang genoeg om de map volledig te begrijpen en in te zien hoe je tegenstanders de game spelen. De potentie is er zeker, maar zijn passieve vaardigheid is dus vooral interessant als je de tegenstander kan lezen.
De nieuwe update moet binnenkort verschijnen. De eerste week zijn de twee Operators dan beschikbaar voor de houders van de Year 4 Pass. Daarna kan iedereen er mee losgaan. De map is gelijk voor iedereen beschikbaar. Heb je de game nog niet? Scoor hem dan hier. En als je meer wilt lezen over gaming, dan hebben we hier een handige overzichtspagina.