[PREVIEW] Tony Hawk’s Pro Skater 1 en 2
Er zijn complete generatie gamers die op de PlayStation zijn opgegroeid met de Tony Hawk Pro Skater-reeks en de eerste twee games uit de serie zien als één van de betere game-ervaringen ooit. Ikzelf ontdekte de games eigenlijk pas later. Ik speelde Tony Hawk Pro Skater op de Game Boy Advance en die game was werkelijkwaar fantastisch. Als gevolg van die game ben ik de rest van de serie gaan volgen. Dit najaar kan ik eindelijk ook het eerste deel gaan ontdekken met Tony Hawk’s Pro Skater 1 en 2.
Mocht je al helemaal overtuigd zijn dat Tony Hawk’s Pro Skater 1 en 2 een topgame gaat worden en heb je hem digitaal gepre-ordered? Dan kun je sinds vorige week aan de slag met een speciale demo. Daarin kun je aan de slag met het zogenaamde Warehouse-level uit het eerste deel. Als Tony Hawk kun je daar in ritjes van twee minuten ontdekken of de game de tand des tijd doorstaat. Ik heb dat ook gedaan en dit zijn de punten die me zijn opgevallen.
Tony Hawk’s Pro Skater 1 en 2 is heerlijk nostalgisch
Ondanks dat ik de originele game nooit heb gespeeld, kwamen er zeker gevoelens van nostalgie naar boven. Ik heb de game tot en met deel vier echt uitgebreid gespeeld en daarna ook nog plezier gehad aan een aantal nadere games binnen de reeks. Met Tony Hawk’s Pro Skater 1 en 2 voelde ik me weer dat kleine kind dat in de snoepwinkel terecht kwam. Lekker boarden met wat punk-achtige muziek en maar proberen om binnen het level zoveel mogelijk punten te vinden om jouw vaardigheden te tonen. En als je dan valt, dan sta je gewoon weer op.
Maar tegelijkertijd ook wel modern
Aan de andere kant heeft Tony Hawk’s Pro Skater 1 en 2 ook wel wat moderns. Ik vind het altijd lastig om een duidelijk verschil te zien tussen wat nou een remaster en een remake is. Wat mij betreft geldt dat een remaster de oude game pakt en voorziet van een hogere resolutie en hier en daar wat beter draait, terwijl de remake de origineel pakt en het eigenlijk omtovert naar een moderne game. Deze titel past eigenlijk in het laatste rijtje. Ja, de basis is klassiek, maar alles aan de game voelt modern. De manier waarop je razendsnel opstaat of waarop de animaties gewoon soepel lopen zorgt er voor dat het een game is die past in deze moderne tijden.
Het concept van twee-minuten runs is zo fijn
Qua gameplay is er gelukkig nog niks veranderd. In de uiteindelijke versie zul je waarschijnlijk weer allemaal challenges voorgeschoteld krijgen en moet je die voltooien om verder te gaan met andere levels. Maar in deze demo van Tony Hawk’s Pro Skater 1 en 2 had je telkens twee minuten de tijd om daarin te kijken of je een beetje goede score kon neerzetten. Ik miste wel de mogelijkheid om gewoon even een tijdje vrij rond te rijden en te kijken hoe alles in elkaar zit, maar misschien is het juist wel de charme dat je binnen een korte tijdslimiet leert van de fouten die je maakt.
Combo’s maken en dan goed eindigen in Tony Hawk’s Pro Skater 1 en 2
En uiteindelijk zal het je lukken om in Tony Hawk’s Pro Skater 1 en 2 diverse combo’s aan elkaar te rijgen. Ikzelf ben zeker niet de beste speler en ben al blij dat ik soms acht of negen trucs aan elkaar rijg. Maar online heb ik al combo’s gezien van spelers die met het grootste gemak meer dan dertig verschillende dingen achter elkaar uitvoeren. En dat is verdomd indrukwekkend om te zien.
Smaakt absoluut naar meer
En zodoende smaakt deze Tony Hawk’s Pro Skater 1 en 2 demo absoluut naar meer. Sterker nog, als je heel kritisch kijkt naar de content, dan is het wel heel summier wat je krijgt. Eén level met één skater zonder echte uitdagingen. En toch heb ik er heel wat potjes mee gereden. En dan weet je dat de ontwikkelaar gewoon zijn huiswerk heeft gedaan en moet het gek lopen als dit straks niet een game gaat zijn die de moeite waard wordt.
Tony Hawk’s Pro Skater 1 en 2 staat gepland voor 4 september en komt dan uit op de pc, PlayStation en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.