[PREVIEW] Yakuza 7: bizar en zeer interessant tegelijkertijd
Op de Tokyo Game Show 2019 waren er heel wat Japanse games voor het eerst speelbaar. De game waarvoor ik het langst in de rij heb moeten staan, is ongetwijfeld Yakuza 7. Twee uur lang heb ik moeten wachten om de game te spelen. Dat komt voornamelijk dankzij het feit dat op een gamebeurs als deze de demo’s behoorlijk lang zijn en de Japanse gamers die eigenlijk altijd volledig afmaken.
Toch was het het waard. De Yakuza-reeks is al vele jaren een serie die laat zien dat de Japanse game-ontwikkelaars nog altijd weten hoe ze toffe games moeten brengen. Yakuza 7 is wel iets anders dan dat je gewend bent. Er is met het zesde deel afscheid genomen van Kiryu als hoofdpersonage. In plaats daarvan ga je nu aan de slag met Ichiban Kasuga, een voormalig lid van de Yakuza. De beste man heeft 18 jaar in de gevangenis doorgebracht om zo zijn baas te ontzien van problemen. Wanneer hij daar echter uitkomt, staat hij er volledig alleen voor. Hij maakt echter al snel vrienden met een zwerver en een andere vent die in de put zit. Samen proberen ze er iets van te maken.
Yokohama als setting in Yakuza 7
Niet alleen die opzet is anders, met Yokohama als setting voelt de game ook anders. De haven stad ten zuiden van Tokio heeft genoeg boeiende locaties waar van alles en nog wat is te beleven. Zo heb je de grote haven, een groot pretpark in het midden van de stad, is er een grote Chinatown en nog veel meer. Net als bij de andere games kun je in Yakuza 7 dan ook virtueel een stad gaan bezoeken en dat is tof.
Maar wat de allergrootste verandering is, is dat de game nu meer als een RPG speelt. Wanneer je rondloopt door de wereld kom je nog altijd personages tegen die het op jou gemunt hebben. In plaats van dat je ze in elkaar gaat slaan met een actief vechtsysteem, kom je terecht in een turn-based RPG-systeem. Daarbij veranderen gewone personages opeens in een soort van superhelden, maar gebruiken dan nog wel aanvallen die een beetje te herleiden zijn. Zo kun je een speciale aanval inzetten gebaseerd op de slechte adem van één van jouw maten. Wat dat betreft lijkt Yakuza 7 een klein beetje South Park: The Stick of Truth. Het is over de top en gek, maar tegelijkertijd ook grappig.
De gevechten zelf zijn buiten deze bizarre aanvallen leuk genoeg om je een tijd bezig te houden. Het is allemaal turn-based, waarbij je ziet welk personage als volgende aan zet is. Als je die dan uitschakelt, dan geef je jezelf een betere kans om in zijn geheel de vijanden te verslaan. Ook gaan de gevechten redelijk snel, waardoor het niet heel erg irritant is wanneer je weer een groepje vijanden tegenkomt. Bovendien krijg je na elk gevecht een mooie som aan geld en experiencepunten, wat je later weer kunt gebruiken om beter te worden. Kortom, het is een systeem dat volgens mij gewoon goed werkt.
Meer te doen
Yakuza 7 heeft daarnaast nog meer te bieden. Zo was er een mini-game waarbij je op een kart door Chinatown kon reizen, had je de mogelijkheid om op een fiets allemaal plastic afval te plaatsen en dat dan zo snel mogelijk naar het recycling centrum te brengen om daar wat extra geld te scoren en is de kans groot dat je straks nog veel meer andere geinige toevoegingen krijgt. En natuurlijk zit er ook nog een cinematisch verhaal achter, waarbij het personage probeert zijn plek in de nieuwe wereld te vinden. Hoewel mijn Japans steeds beter wordt, zijn dit nog altijd gesprekken die lastig zijn om zonder ondertiteling te volgen.
Gelukkig is Yakuza 7 al aangekondigd voor een Westerse release. Ergens in 2020 moet hij in het Westen gaan verschijnen. Bij ons gaat de game overigens Yakuza: Like A Dragon heten. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.