Chinese startup tackelt een van grootste problemen elektrische auto

Elektrische auto's Jeroen Kraak 8 jun 2023
Leestijd: 2 minuten

Elektrische auto’s hebben steeds meer mogelijkheden, maar een groot probleem is nog altijd niet helemaal getackeld. Een Chinese startup zegt nu de oplossing te hebben.

Als je weleens in een elektrische auto hebt gereden, weet je hoe heerlijk je reis kan zijn. Hij trekt sneller op dan een gewone auto en aan de binnenkant zitten genoeg fijne snufjes. Toch kan de actieradius nog wel een probleem zijn. Een benzineauto kan vaak meer kilometers afleggen op een volle tank dan een EV op een volle accu.

Het probleem van elektrische auto’s

In de winter zijn de verschillen nog groter dan normaal. Waar een benzineauto maar weinig kilometers verliest als het koud is (door bijvoorbeeld de verwarming of minder grip), is dit bij een elektrische auto een veel groter probleem. De actieradius kan tot wel twintig procent afnemen. Dat is al helemaal irritant als die al niet zo hoog was.

Makers van elektrische auto’s zijn nog altijd op zoek naar een oplossing voor dit probleem. Zo gebruiken bijvoorbeeld Polestar en Tesla warmtepompen om de actieradius in de winter te verhogen. Andere autobouwers zoeken juist manieren om de energie die nodig is om de binnenkant te verwarmen te verlagen.

Het zijn allemaal halve oplossingen, omdat het probleem zelf niet wordt aangepakt: de accu. De Chinese startup Greater Bay Technology beweert nu de definitieve oplossing te hebben: een batterij die zichzelf aanpast als het koud is.

Zo werkt het

Deze batterij voor de elektrische auto heeft een zogenaamde Phoenix-cel met supergeleidende materialen en thermisch beheer. Hierdoor is het mogelijk om deze binnen vijf minuten op te warmen van -20 graden Celsius tot 25 graden Celsius. Hiermee worden verschillende pijnpunten aangepakt, waaronder de langere oplaadtijd van de batterij en dus de afnemende actieradius.

Deze elektrische auto vliegt én is goedkoper dan een Jaguar I-Pace
De Jaguar I-Pace. (Afbeelding: Ivan Kazlouskij)

Daarnaast heeft de batterij van dit Chinese bedrijf een bereik van 1.000 kilometer, wat dus een ongelofelijke actieradius is. Deze batterij zal naar verwachting volgend jaar in de elektrische auto’s van het Chinese merk Aion worden geïntegreerd. Het bedrijf zegt ook in gesprek te zijn met andere autofabrikanten.

Deze elektrische auto’s uit 2023 hebben de grootste actieradius

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen