QWIC Atlas Vario is een enorm dikke elektrische fiets
QWIC is een speler die inmiddels een mooie naam heeft opgebouwd in de wereld van de elektrische fiets. Wanneer je budget niet heel erg groot is, dan heb je vanaf 2.000 euro al een mooi model met de batterij netjes verwerkt in de stang. Maar het bedrijf heeft ook wat dikkere varianten. Wat dat betreft ben ik blij dat ik onlangs los mocht gaan met de Atlas Vario.
De QWIC Atlas Vario is een elektrische fiets die zich in het hogere segment bevindt. Eentje waar je flink voor betaalt, maar ook wel heel erg veel voor terug krijgt. Als jij een model wil hebben dat van alle gemakken is voorzien, dan zit je bij deze echt aan het goede adres.
QWIC Atlas Vario elektrische fiets
Wat een prachtmodel
Het oog wil ook wat en wat dat betreft weet de QWIC Atlas Vario elektrische fiets een mooi visitekaartje af te geven. Als je deze onder je bibs hebt terwijl je er mee rondfietst, dan mag je echt gezien worden. Hij straalt kracht uit, terwijl hij tegelijkertijd iets moois heeft. Dat laatste heeft vooral te maken met de kleur. Het frisse blauw past hem goed. De drivebelt is een ander hoogwaardig element en het LCD-display geeft duidelijk hoe hard je rijdt en hoeveel batterij je hebt. De batterij is verder prachtig in het frame verwerkt en is er met de lus makkelijk uit te halen. Als je die vervolgens in de optionele charging station zet, dan is zelfs de oplader het aanzicht waard.
Krachtige motor
Met de QWIC Atlas Vario elektrische fiets op de weg voel je redelijk machtig. Het helpt dan dat er een goede motor in zit. Er is sprake van een 90 Nm middenmotor. Dat is echt één van de krachtigere opties op de markt. Het voordeel? Je trekt razendsnel op. Ik vind het altijd wel leuk om vanaf het stoplicht te kijken hoe snel ik op de 25 kilometer per uur kan komen. Met dit model schiet je dus echt uit de startblokken. Bovendien houdt hij je niet heel erg tegen als je boven de 25 kilometer komt. Met een beetje doortrappen red je wel de 30 kilometer per uur. Dat is ideaal wanneer je achter iemand fietst die ook op een ebike zit en je net iets sneller bent.
Dikke banden
Een ander opvallend punt van de QWIC Atlas Vario elektrische fiets is dat hij gebruik maakt van hele dikke banden. Dat is niet alleen maar mooi om te zien, maar zorgt er ook voor dat de wegligging van de fiets erg goed is. Je hoeft niet snel bang te zijn dat je wegglijdt wanneer je op hoge snelheid krappe bochten maakt. Je voelt constant een goed contact met de ondergrond waarover je rijdt. En als je dan een stukje gras moet meepakken, geen idee waarom, dan is dat ook geen probleem.
QWIC Atlas Vario elektrische fiets gaat lang mee
Voor een elektrische fiets is het belangrijk dat je er heel wat kilometers meemaakt. Standaard wordt de Atlas Vario voorzien van een 522 Wh batterij. Daarmee zou je volgens de maker gemiddeld zo’n 60 kilometer redden. Als je op de hoogste stand fietst, dan zit je daar wel onder, maar over het algemeen is standje twee meer dan genoeg om er goed mee te fietsen. De hoogste stand is wat mij betreft alleen te gebruiken wanneer je echt wind tegenhebt of door de heuvels fietst.
Erg prijzig
Ondanks al deze positieve elementen van de QWIC Atlas Vario elektrische fiets, heeft hij gewoon een groot nadeel. En dat is de prijs. Hij heeft een vanaf prijs van 5.399 euro. Daarmee is het echt een hele dure variant. Voor die prijs heb je ook andere modellen die op bepaalde punten net iets meer te bieden hebben. Neem bijvoorbeeld de Canondale Mavaro Neo 1. Die is wel nog net iets duurder, maar vind in de breedte wel beter. Als je dan toch van plan bent om veel geld voor een ebike neer te liggen, dan heb je voor een paar procent meer een Ferrari. In vergelijking daarmee is de Atlas Vario een Porsche. Ook heel mooi natuurlijk.
De QWIC Atlas Vario is onder andere hier te scoren. Wil je meer lezen over de elektrische fiets? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.
Elektrische fiets: dit zijn de 5 favoriete modellen van WANT