[REVIEW] Cannondale Mavaro Neo 1 is de elektrische fiets uit je dromen
Inmiddels hebben we op WANT al heel wat reviews van een elektrische fiets geplaatst. En we zijn van plan om daar lekker verder mee te gaan. Maar met de Cannondale Mavaro Neo 1 zijn we wellicht wel aangekomen bij het absolute hoogtepunt dat de markt te bieden heeft. Dit is namelijk de fiets waarvan je droomt.
Laatst bespraken we de Muto elektrische fiets. Dat is een fiets die vooral heel erg handig is en eentje die je kunt zien als een fijne familie-auto. Als je die vergelijking door wilt trekken, dan is de Cannondale Mavaro Neo 1 een absoluut dikke sportwagen. Eentje waarop je gezien wilt worden, waarvan andere gebruikers van een elektrische fiets zullen omkijken. En vooral ook één die voor een fantastische rij-ervaring zorgt. Vanaf het allereerste moment dat ik er op stapte, was het gewoon een klein feestje. Op die manier voelt het testen van een fiets als deze totaal niet aan als werk, maar is het gewoon enorm leuk om te doen. Dit zijn de punten die zijn opgevallen.
De Cannondale Mavaro Neo 1 ziet er strak uit
De Cannondale Mavaro Neo 1 die ik kreeg opgestuurd, ziet er waanzinnig goed uit. Hij maakt gebruik van een zilverkleurig frame met wat oranje accenten. Mijn gedachten daarbij gingen gelijk uit naar een sportwagen als een McLaren. Daarnaast is alles gewoon mooi verwerkt. Het stuur is stevig en robuust, de batterij van de elektrische fiets zit mooi in de voorkant verwerkt, de vering maakt indruk en de voor en achter lampen zijn krachtig en mooi geplaatst. Terwijl ik dit stuk tik, staat de fiets in mijn tuin en kijk ik er naar, terwijl ik al deze punten bevestig. Het is gewoon op het gebied van de elektrische fiets een lust voor het oog.
Trekt heerlijk snel op
Maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die een elektrische fiets kopen op basis van het uiterlijk. Je wilt er immers mee fietsen. Kijken we naar de inhoud van de Cannondale Mavaro Neo 1, dan zit het daar ook goed. Hij maakt gebruik van de Bosch Performance Line CX middenmotor, wat de krachtigste motor is die Bosch op de markt heeft. En dat voel je. Wanneer je de motor in de turbo stand zet en bij het stoplicht wil optrekken, dan is de eerste trap gelijk raak. Je knal echt weg en zitten binnen een flits op de 25 kilometer per uur. Gelukkig word je dan niet keihard afgeremd zoals bij andere motoren wel eens het geval is, maar merk je dat de ondersteuning gewoon verlaagd wordt. Eventjes 28 kilometer per uur rijden om een andere fietser met een e-bike in te halen is geen probleem.
Gaat lang mee
De Cannondale Mavaro Neo 1 is voorzien van een 625 Wh accu. Het is een enorme unit die aan de voorkant van het frame zit. Hij kan van buiten worden opgeladen, maar hij is er ook uit te halen. Opladen gaat redelijk snel en als hij vol zit heb je een flinke actieradius. Maximaal zou het gaan om 150 kilometer, maar dat is dan wel mits je gewicht niet al te hoog is, de weg waarover je rijdt top is en ga zo maar door. Maar in vergelijking met vele andere fietsen die ik heb getest kan ik wel zeggen dat hij lang meegaat. Een flink fietstochtje maken of hem elke dag gebruiken om naar je werk toe te fietsen is met deze fiets geen enkel probleem.
Zit fantastisch
Op het gebied van comfort scoort de Cannondale Mavaro Neo 1 ook hoog. Het zadel is top en zoals gezegd is de vering erg goed. Op die manier maakt het niet uit wanneer je over een klein hobbeltje gaat of iets anders. Ook het stuur houdt fijn vast. Wanneer je er op rondrijdt, voel je je helemaal het mannetje.
De Cannondale Mavaro Neo 1 is onderhoudsvriendelijk
Ben je geen handig persoon wanneer het neerkomt op de fiets en weet je niks over het onderhouden daarvan? Dan is de Cannondale Mavaro Neo 1 perfect. Geen gedoe met een kettingkast die je moet smeren of een ketting die er af valt. Hij maakt namelijk gebruik van riemaandrijving met een traploze versnellingsnaaf. Hij is daardoor ook redelijk stil wanneer je rondfietst en de versnellingsnaaf zorgt er voor dat je altijd genoeg weerstand hebt om mee te trappen.
Radar voor verkeer dat achter je komt
De Cannondale Mavaro Neo 1 brengt ook een interessant nieuw stukje techniek. Hij maakt gebruik van een soort achteruitkijk radar. Deze registreert verkeer dat jouw richting op beweegt. Wanneer er niks is, dan zie je op de radar een groen lichtje. Wanneer er dan iemand achter je komt, een auto of een andere fietser, dan zie je een wit lampje, die steeds dichterbij komt. Op die manier kun je zonder om te kijken weten dat er iets achter je aankomt. Handig wanneer je wilt afslaan of wanneer je op een smalle weg bevindt. In dat laatste geval wil je op tijd wat ruimte geven aan een auto om op die manier veilig te blijven. Het is een mooi stukje techniek.
Het prijskaartje van de Cannondale Mavaro Neo 1
Goed, de Cannondale Mavaro Neo 1 is wat mij betreft een echte droomfiets. Het is alles wat een elektrische fiets moet zijn. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan die hoort bij een product dat me doet denken aan een dikke sportwagen. Je betaalt er namelijk 5.999 euro voor. Dat is een bedrag waarvoor je drie ‘simpele’ elektrische fietsen in huis haalt. Je krijgt voor dat bedrag wel de beste materialen, maar je moet dan wel goed bedenken waarvoor je de fiets wilt gebruiken. Enkel drie kilometer rijden naar je werk op een dag lijkt me niet genoeg om zo’n aankoop te verantwoorden. Dit is echt een fiets die bedoeld is voor de gebruiker die dagelijks kilometers vreet en in het weekend met mooi weer een flinke tocht wil gaan maken.
De Cannondale Mavaro Neo 1 is onder andere hier te krijgen. Wil je meer lezen over de elektrische fiets in ons archief? Bezoek dan hier ons overzicht, inclusief de verschillende reviews.