[REVIEW] F1 2020: My Team is verrassend goed
Afgelopen weekend begon na lang uitstel de eerste race in het nieuwe F1-seizoen. Een seizoen waarin we een hoop races niet kunnen meemaken en we waarschijnlijk uiteindelijk op hele andere banen races gaan zien. In F1 2020 is daar geen rekening mee gehouden. Hierin draait het seizoen zoals dat normaal zou zijn. Met alle banen die oorspronkelijk gepland stonden, met enthousiast publiek langs de baan en een podium ceremonie die daadwerkelijk feestelijk is.
Zodoende is F1 2020 de game waar je wel op Zandvoort kunt rijden, net als het stratencircuit van Hanoi. Races die we waarschijnlijk pas volgend jaar in het echt kunnen gaan beleven. Daardoor is deze game wel iets anders dan de werkelijkheid, maar dat neemt niet weg dat het als het nieuwset deel in de serie een zeer solide game is. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.
My Team is de reden om enthousiast te worden over F1 2020
Eén van de grote nieuwe elementen in F1 2020 is de toevoeging van My Team. Het is een modus waarbij je je eigen team opbouwt en daarmee gaat racen. Als speler neem je daarbij de rol van eerste coureur aan en moet je vervolgens met een budget gaan bepalen hoe je die gaat verdelen. Denk daarbij aan de motor die je gaat gebruiken of het salaris dat je aan de tweede coureur wilt uitgeven. Vervolgens moet je sponsors uitzoeken, die je geld geven wanneer je verschillende doelen weet te voltooien en dan kan de eerste race beginnen.
Constant jezelf daarin verbeteren
Meer dan in de carrièremodus wil je jezelf verbeteren. Zodoende heb ik veel tijd doorgebracht in de verschillende practicesessies. Door daar bepaalde doelen te halen, verdien je punten die je weer kunt inzetten om onderzoek te doen naar nieuwe onderdelen voor je auto. En in de race wil je ook zo goed mogelijk presteren. Het geld dat je verdient is dan weer te gebruiken om onderdelen binnen je fabriek te verbeteren, waardoor onderzoek sneller en effectiever loopt. Daarnaast word je faam opgebouwd, dat leidt tot nieuwe sponsoren, heb je strijd met rivalen, heb je tussen de races door tijd om aan bepaalde evenementen mee te doen en zijn er ook nog diverse interviews, waarbij jouw antwoorden invloed hebben op de verschillende onderdelen. Doordat het nu voelt alsof het echt jouw team is, heb je meer de drang om telkens door te blijven gaan.
Genoeg andere modi
Gelukkig kent F1 2020 ook nog genoeg andere modi. Zo zijn er natuurlijk de diverse losse races, kun je aan de slag met een compleet F2-seizoen van vorig jaar en rijd je tegen de de grote talenten, zijn er diverse onlinemodi, waarbij er ook veel evenementen plaatsvinden rondom de nieuwe races op de kalender en ga zo maar door.
De carrièremodus is nu minder interessant
Uiteraard heb je in dit geheel ook de carrièremodus, maar die voelt nu een klein beetje overbodig. Hetgeen dat je hierin doet, is min of meer hetzelfde als in de My Team-modus, met het verschil dat je je nu niet druk hoeft te maken over de financiën. Maar wanneer het op interviews aankomt en de punten die je verdient voor het onderzoek van je auto, dan is het echt veel hetzelfde. En om nou twee van dit soort modi die min of meer hetzelfde zijn naast elkaar te gaan spelen, dat lijkt me ook weer iets te veel van het goede.
Nederlands voor de liefhebber in F1 2020
Tot slot is er nu in F1 2020 de Nederlandse taal toegevoegd. Dat is op zich best wel leuk. Een Olav Mol die de race introduceert werkt goed en past uitstekend bij het gevoel dat je hebt op televisie. Maar veel meer dan dat is het niet. Bijkomend nadeel is dat alle andere interviews in de game ook in het Nederlands zijn. En waar Mol zijn werk goed doet, zijn deze momenten wat minder sterk uitgewerkt en voelt het matig aan.
F1 2020 is nu beschikbaar als je de luxe versie aanschaft en op 10 juli kun je met de normale versie losgaan. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.