Review: De Opel Astra Sports Tourer is een ideale auto om in te toeren
Elke maand test WANT-redacteur Sebastiën Hoek een andere elektrische auto. Deze maand is de Opel Astra Sports Tourer GSe Electric uit 2024 aan de beurt.
De naam verklapt het al een beetje de Opel Astra Sport Tourer GSe Electric is een ideale auto om mee te toeren. En dat is ook precies wat ik ermee heb gedaan. Samen met mijn vriendin zijn we in meerdere provincies geweest en de ritten er naartoe waren net zo fijn als de uitjes zelf. Met een actieradius van 413 kilometer kom je in Nederland een eind.
Natuurlijk, niks rijdt zo vertrouwd als je eigen auto, maar de elektrische variant van de Opel Astra Sports Tourer wendt vrij snel. Het is geen racemonster, maar eerder een degelijke gezinsauto met iets meer pit. Dat hij veel snufjes heeft om de rijervaring te verbeteren is ook mooi meegenomen.
De Opel Astra Sports Tourer is sportief en zakelijk tegelijk
Voordat ik de Sports Tourer op ging halen begreep ik dat deze knalrood zou zijn. Van tevoren was ik een beetje bang dat dit wel erg zou opvallen op de weg en dat je gevoelsmatig in de auto van clown Bassie rijdt. Maar niets was – gelukkig – minder waar. Opel laat zien dat dat mooi rood niet lelijk hoeft te zijn. Ik vind de Peperoncino Red, zoals Opel de kleur noemt, er zelfs chique uitzien. Het heeft iets sportiefs, maar ook iets zakelijks.
Van binnen heeft het interieur een rustige en moderne uitstraling. De sportstoelen met alcantarabekleding bieden je op meerdere plekken van je rug ondersteuning en er is genoeg ruimte voorin. Zelf ben ik 1.96 meter dus een goede stoel en genoeg beenruimte is voor mij echt een must. Gelukkig hoefde ik niet achterin te zitten, want daar heb je bijna geen beenruimte. Mijn stoel staat door mijn lengte altijd verder naar achteren, maar in andere auto’s kunnen er wel altijd medepassagiers zitten. In de Opel Astra Sports Tourer is dit bijna onmogelijk en dat verwacht je niet van zo’n ruime auto.
Een projectie op de weg
De Opel Astra Sports Tourer GSe heeft een totaal vermogen van 115 KiloWatt oftewel 156 PK. Als hij volledig is opgeladen dan heeft hij een actieradius van 413 kilometer. Dit is niet zo veel als bijvoorbeeld de Lucid Air Grand Touring, maar voor gemiddeld gebruik kom je in Nederland vrij ver. Afhankelijk van het type lader kan hij van 20 naar 80 procent laden in 30 minuten.
Deze Astra is voorzien van een 10-inch scherm genaamd de PurePanel en werkt gemakkelijk samen met Apple CarPlay of Android Auto. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je smartphone zonder batterij komt te zitten, want je kan maar liefst drie apparaten tegelijkertijd opladen. Zowel draadloos als via de kabel. Toch handig als de iPad van de kinderen zonder batterij komt te zitten tijdens die vakantie naar Zuid-Frankrijk.
Wat ik ook een handig functie vind, is het Intelli-HUD head up display. In tegenstelling tot een fysiek schermpje, is dit een projectie op het raam. Handig, wat hij geeft aan hoe hard ik rijd en hoe hard ik ergens mag rijden. Je kan ook je navigatie en waarschuwingen op zien. Het voordeel van de projectie is dat de informatie die je krijgt niet afleidt van het verkeer.
Met een extra jaarabonnement moet het ook mogelijk zijn om een afgeleide van ChatGPT in de auto te krijgen. De Opel Astra Sports Tourer maakt gebruik van Sounhound’s Chat AI-platform, wat weer samenwerkt met ChatGPT. Deze spraakassistent wordt de komende tijd in meerdere types Opel uitgerold. Mocht je dit willen, check dan wel van tevoren of het beschikbaar is op het model auto.
@wantnl Getest: De Opel Astra Sports Tourer Electric. Een comfortable gezinsauto om lekker mee te toeren. #opel #astra #opelastra #sportstourer #electric #car #test #ev #review #carsoftiktok
Hoe rijdt de Opel Astra Sports Tourer?
Het belangrijkste van een auto is natuurlijk hoe die rijdt. Het is een heel degelijke elektrische auto die stevig op de weg ligt. Hij stuurt vrij soepel en als je over hobbels rijdt, word je niet alle kanten opgeslingerd. Alle technische snufjes hebben in mijn ogen ook echt een meerwaarde, zonder dat ze te veel een afleiding zijn. De Opel Astra Sports Tourer voelt vooral als een veilige auto.
Mijn partner en ik hebben bewust stedentripjes in diverse provincies gedaan deze maand. En hoewel je met een actieradius van 413 kilometer vrij ver kan komen. Ontkom je niet aan tussentijds laden als je naar Limburg of Friesland gaat. Als je voor het eerst in een elektrische auto rijdt, is dit even wennen, maar het wendt ook vrij snel. De tussentijdse stops onderweg naar onze tripjes deden ook een beetje denken aan de autovakanties met je ouders van vroeger.
De Opel Astra Sports Tourer heeft meerdere rijstanden, die je met een fysieke schakelaar aanzet. Zelf heb ik voornamelijk in de Eco-stand gereden, want zo ging de batterij het langst mee. Al is het ook leuk om de sportstand aan te zetten, want het verandert de gehele rijbeleving. Het is niet alsof je in een raceauto zit, maar de Sports Tourer krijgt er wel veel meer pit door en dat is lekker als je even wil ‘gassen’. Ideaal om je innerlijke Max Verstappen naar boven te laten komen.
De Opel Astra Sport Tourer is verkrijgbaar in verschillende soorten configuraties en is te koop vanaf 43.250 euro. De uitvoering die ik heb getest was van alle gemakken voorzien, zoals een uitgebreid technologie- en infotainmentpakket. Mocht je dezelfde uitrusting willen hebben zoals mijn testauto dan kost je dit 46.847 euro.
Eindoordeel
Als je veel op de snelweg rijdt dan kan ik de Opel Astra Sports Tourer GSE zeker aanraden. Het is robuuste en degelijke auto die vooral veilig voelt in het verkeer. Hiermee zeg ik niet dat hij niet als stadsauto kan functioneren, maar aangezien hij het formaat van een station heeft is dit misschien niet altijd even praktisch.
De technische ‘snufjes’ zoals het Intelli-HUD head up display, de PurePanel, de ChatGPT spraak- assistent en de mogelijkheid om meerdere apparaten op te laden, maken de Sports Tourer een auto van deze tijd. Toegegeven, dit zit ook op auto’s van andere merken, maar hoe Opel dit allemaal samenbrengt is erg prettig en gebruiksvriendelijk voor als je onderweg bent.
Over het algemeen ben ik erg te spreken over de Opel Astra Sports Tourer GSE Electric, maar er was een ding wat mij een beetje tegenviel voor zo’n grote auto. Dat was de beenruimte achterin. In elke auto waar ik in heb gereden was er, ongeacht mijn lengte, altijd plek voor passagiers achter, maar dat lijkt bijna onmogelijk in deze auto. De voorste stoelen nemen veel ruimte in beslag en als ze naar achter staan, kan hooguit een kind zijn nog benen kwijt. Daarentegen zit je voorin als een god in Frankrijk.
Voor een bedrag tussen de 40.000 en 50.000 euro krijg je in mijn ogen waar voor je geld. De uitstraling van de auto is goed, je bent van alle gemakken voorzien en als bestuurder en bijrijder zit je vrij comfortabel tijdens de langere ritten. Als Opel de beenruimte achter bij de volgende uitvoering van de Sports Tourer oplost, dan sluit ik niet uit dat dit mijn toekomstige gezinsauto wordt.
Toekomstige elektrische auto’s van Mercedes hoef je nooit meer op te laden
Sports Tourer GSE Electric
Opel
Pluspunten
- Intelli-HUD head up display
- Meerder oplaadpunten voor je apparaten.
- Het uiterlijk van de auto
Minpunten
- Beenruimte achterin
De Opel Astra Sports Tourer Electric GSe. Is zoals de naam al zegt een fantastische auto om mee te toeren. Hi is van alle gemakken voorzien, ligt stevig op de weg en heeft genoeg laadruimte. Wat mij een klein beetje tegenviel was de beenruimte achterin. Zelf ben ik vrij lang en daardoor staat mijn stoel altijd ver naar achteren. Jammer genoeg is er dan bijna geen ruimte over voor een passagier op de achterbank.