[REVIEW] SolSeraph: Een moderne Actraiser
SolSeraph is een game waar ik eerlijk gezegd nog nooit van had gehoord. Totdat er eind vorige maand opeens een trailer van verscheen en er in media werd gesproken over een game die veel weg had van Actraiser. Die game verscheen op de Super Nintendo en bood een mix tussen een 2D-platformer en een lichte bouwgame. SolSeraph biedt dat ook en is zodoende een ietwat vreemde, maar ook fijne mix.
SolSeraph is gemaakt door het Chilense Ace Team, dat tot nu toe eigenlijk geen noemenswaardige titels heeft uitgebracht. En dat zie je ook wel een beetje terug aan de game. Dit is echt zo’n titel waar een aantal goede ideeën in zitten, maar waarbij de uitwerking net even een tikkie beter had gekund. Dit zijn de punten die mijn zijn opgevallen.
Een leuke mix
Het toffe aan SolSeraph is simpelweg de mix. Je zou het kunnen zien als een game waarbij je twee titels in één hebt. In het actiegedeelte is het een 2D-actiegame waarbij je met je zwaard er op los moet slaan, terwijl je dekking zoekt met je schild en achteruit springt wanneer het te gevaarlijk wordt. En dan heb je nog wat moves, zoals een double jump of het schieten van een pijl. Daarnaast heb je het bouwgedeelte wat een hele andere dynamiek oplevert.
Bouwgedeelte voelt een beetje Tower Defense aan
Dat bouwgedeelte geeft je de mogelijkheid om een basis op te zetten waar de mensheid in relatieve veiligheid kan gaan leven. Je hebt daarbij een boerderij nodig voor voedsel, huizen voor mensen om in te wonen en een houthakker om de bomen om te hakken om nieuwe gebouwen neer te zetten. Tegelijkertijd krijg je ook te maken met waves aan vijanden die jouw kern willen aanvallen. Langs de route plaats je dan militaire gebouwen, waar de burgers als soldaat het opnemen tegen de monsters die het op jouw kern hebben voorzien. Het is niet echt uniek en er zijn betere Tower Defense-games, maar onderhoudend kun je het zeker noemen.
Toffe visuele stijl
De stijl van de game is echt heel erg tof. Het actiegedeelte oogt rijk en kent veel detail in de achtergrond. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van vrolijke kleuren, die uitnodigen om de wereld verder te ontdekken. Het bouwgedeelte is iets minder spectaculair qua stijl, maar wel overzichtelijk en fijn om naar te kijken.
Loopt niet helemaal soepel (op de Switch)
Ik heb de game op de Nintendo Switch gespeeld en daarop had ik wat problemen. Met name op het moment dat je in de actie terechtkomt, had ik wat last van een framerate die niet helemaal lekker liep. Het voelde wat stroef aan en dat haalde de lol er toch wel uit. Bovendien draait het bij de actie om timing en op het juiste moment aanvallen. Meer dan eens lukte dat niet omdat het technisch niet helemaal in elkaar zat zoals het moest. Wellicht dat het op de andere platformen beter werkt, maar in mijn geval was het niet top. Dat terwijl niet oogt als een game die technisch heel erg zwaar is.
SolSeraph is een herhaling van zetten
Een ander nadeel van SolSeraph is dat je na een tijdje spelen begrijpt hoe alles werkt en dat heb je het eigenlijk wel gezien. Dit is geen game die na het begin heel erg veel nieuwe dingen introduceert. Het wordt vooral wat moeilijker dankzij sterkere tegenstanders en eindbazen. Dat is geen probleem voor wanneer je een retro-achtige ervaring uit de jaren negentig wilt hebben, maar persoonlijk had ik gehoopt op iets meer variatie en diepgang.
SolSeraph is vanaf 10 juli beschikbaar en verschijnt dan op de pc, PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.