[REVIEW] Tell Me Why vertelt een sterk verhaal
Met Life is Strange liet de Franse ontwikkelaar Dontnod zien dat het een goed verhaal in een game kon vertellen. En tegelijkertijd was het niet bang om personages neer te zetten die je in andere games niet echt ziet. Een vrouwelijke hoofdpersonage die op vrouwen valt komt niet vaak voor. En het was een verademing dat zij dat wel brachten. Tell Me Why is de nieuwste game van de ontwikkelaar en gaat eigenlijk verder op het pad waar men met Life is Strange op terecht is gekomen.
Tell Me Why vertelt het verhaal van de tweeling Alyson en Tyler Ronan, waarbij Tyler een personage is die geboren is als vrouw, maar een transitie naar een man doormaakt. Ook dat is dus weer een interessant concept. Je ziet zijn kwetsbaarheid, onzekerheid en een kleine gemeenschap in de Amerikaanse staat Alaska die hier en daar zoekt naar de juiste woorden in hun kleine wereld. Het is een interessant element aan een game die vooral draait om de manier hoe de tweeling omgaat met hun jeugd en een traumatisch evenement dat daar heeft plaatsgevonden. Dit zijn de punten die me zijn opgevallen.
Ijzersterke personages in Tell me Why
Het meest sterke element van Tell Me Why is te vinden in de personages. Alyson en Tyler zijn zeer interessant. Ze hebben een zware jeugd meegemaakt en zijn voordat de game begint uit elkaar gegroeid. Nu is het aan hen om de draad weer op te pakken, waarbij ze enerzijds gebruik maken van jeugdige herinneringen en anderzijds op zoek zijn naar hun plek in de wereld. Om hen heen zijn nog een handjevol personages die stuk voor stuk hun eigen rol hebben in het verhaal en er voor zorgen dat het geheel dat je meemaakt geloofwaardig overkomt.
Mooie omgeving
Tell Me Why heeft niet alleen een interessante keuze gemaakt betreffende het hoofdpersonage Tyler. Ook de setting is iets anders dan dat we gewend zijn. De game speelt zich af in een klein dorpje in de Amerikaanse staat Alaska. Hun ouderlijk huis bevindt zich daarbij aan de rand van het dorp, in een bos bij een meer. Meer dan eens heb ik in de omgeving stil gestaan om te genieten van de vergezichten. Je krijgt er bijna zin in de winter door en dan heb je het als ontwikkelaar goed gedaan.
Het beleven van herinneringen om het verhaal te begrijpen
Tell Me Why speelt zich af op het moment dat Tyler en Alyson volwassen mensen zijn. Maar toen zij kind waren hebben ze een traumatische ervaring gehad. Via cutscenes worden die zo nu en dan in beeld gebracht, maar de tweeling beschikt ook over een gave om op bepaalde punten herinneringen van vroeger op te halen. Het deed me een beetje denken aan een game als Everybody’s Gone to the Rapture. Het voordeel van het actief ophalen van herinneringen, is dat het verhaal doorloopt zonder dat je passief naar een filmpje hoeft te kijken.
Het tempo is soms wat laag in Tell me Why
Nu snap ik dat verhalende games als deze niet echt bekend staan om een rollercoaster ride. Toch vond ik het tempo in Tell Me Why hier en daar wat traag. Soms snap je al waar het verhaal of een personage heen wilt, maar duurt het allemaal net wat langer dan nodig is en dat haalt het tempo er uit. Daarnaast is het een game die wel iets meer spannende momenten had mogen krijgen. De game bestaat uit drie episodes en eigenlijk was alleen het einde van de eerste episode er één die geldt als cliffhanger. Het einde van de game maakt wel wat goed, maar je krijgt dan nog wel een epiloog waarvan ik me dan weer afvraag of die nodig was.
Echte keuzes zijn er niet
Daarnaast is Tell Me Why een game waarbij je wel wat keuzes krijgt, maar waarbij de gevolgen allemaal niet zo groot zijn. Enkel aan het einde van de game heb je een grote keuze te maken. De rest van de keuzes zijn allemaal niet zo bijzonder, waardoor het een game is die vooral draait om het verhaal en de personages. En dus niet om jouw invloed.
Tell Me Why is nu te spelen op de pc en Xbox One. Wil je meer lezen over gaming? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.