[REVIEW] VanMoof S3 en X3: feest op een elektrische fiets
Op het gebied van de elektrische fiets zijn er vandaag de dag veel keuzes. De meest gangbare fiets is er één die voorzien is van een batterij bij de bagagedrager. Maar dan ziet zo’n fiets er vaak wel wat suf uit. Wanneer je een model wilt dat wat vlotter oogt, dan kun je voor de fietsen van VanMoof gaan. De S2 en X2 waren zeer populair en nu is het tijd voor de opvolger in de vorm van de S3 en de X3.
Daarbij ben ik aan de slag gegaan met de VanMoof S3, zeg maar het herenmodel met de ietwat hogere stang. Qua design is het een elektrische fiets die niet extreem anders oogt dan zijn voorganger, waardoor je waarschijnlijk als buitenstaander op de nieuwe blauwe kleur na niet echt kan zien op wat voor model je fietst. En wanneer je hem zou vergelijken met het vorige model, dan zijn de verschillen niet extreem groot. De remmen zijn beter voor wanneer het regent, het schakelen gaat soepeler (je voelt het bijna niet) en de batterij zorgt er voor dat je net wat verder kunt fietsen (hoewel je op de hoogste stand na een kilometer of zestig wel door je batterij heen bent). Ik denk dat het niet genoeg is om hem te halen als je al het huidige model hebt, maar als nieuwkomer heb ik in de week dat ik er op rond heb gefietst enorm van genoten. Fietstochtjes, korte bezoekjes aan de supermarkt en andere klusjes wilde ik graag oppakken omdat ik daarmee op de fiets kon springen. Dit zijn daarbij de punten die me zijn opgevallen.
Design blijft strak bij de VanMoof S3 elektrische fiets
Vanaf het eerste moment dat je de VanMoof S3 uit de doos haalt, is het gelijk een elektrische fiets met een opvallend design. Terwijl ik hem in de tuin aan het klaarmaken was, kwamen al twee verschillende mannen uit de buurt langs om er naar te kijken. En wanneer je er op rond fietst, of het nou door de stad of de natuur is, dan trek je simpelweg veel bekijks. Het is een fijne afwisseling op het aanbod van andere soorten fietsen op dit gebied. Natuurlijk, dat is een kwestie van smaak, maar omdat alles zo strak zit weggewerkt, je geen on-board computers hebt of andere elementen, is het wat mij betreft een fijn ding om in het zicht te hebben staan.
Alles via de app instellen
Je hebt dus geen normaal display op de VanMoof S3 zoals bij een gemiddelde andere elektrische fiets het geval is. Wel heb je op de stang een LED-display die lat zien hoe hard je rijdt, maar eerlijk gezegd is dat moeilijk lesbaar wanneer de zon er op schijnt. De instellingen van de fiets werken via de app. En die werkt behoorlijk eenvoudig. Hier stel je in wanneer de fiets automatisch omhoog of terugschakelt, de ondersteuning tijdens het fietsen, het geluid van de digitale bel, het licht van de fiets en gebruik je het slot. Dat is in eerste instantie wel even wennen, omdat je op je fiets zelf eigenlijk nauwelijks iets kunt aanpassen. Maar uiteindelijk zorgt dat er ook voor dat je fiets niet vol zit met allemaal andere accessoires.
Boost-modus laat je vooruit vliegen
Aan de rechterkant van het stuur heb je wel één belangrijke knop. Wanneer je deze indrukt, activeer je de zogenaamde boost-modus. Tijdelijk vlieg je dan echt vooruit en wat is dat toch enorm fijn. Even snel voorbij een andere fietser gaan of weer op gang komen bij het stoplicht is echt een klein feestje hiermee. Het geeft een beetje het gevoel dat de VanMoof S3 elektrische fiets een sportwagen is. Natuurlijk moet je je houden aan de maximale snelheden, maar tegelijkertijd geeft het je wel voldoening wanneer je even kunt laten zien hoe snel je wegschiet.
Slim slot werkt fijn op de VanMoof S3 elektrische fiets
Een ander sterk punt van de VanMoof S3 en X3 is het elektrische slot waarmee het komt. Door tegen een soort van bout bij het rechterwiel aan te trappen, zet je hem op het elektronische slot. Je hoeft dus geen sleutel mee te nemen. Wanneer je vervolgens weer wilt gaan fietsen, dan open je het slot via de app op je smartphone en fiets je weer weg. Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat je smartphone genoeg batterij heeft. Is je smartphone op? Dan kun je ook op de fiets nog de ontgrendelingscode invoeren, maar dat werkt iets minder fijn. Mocht een kwaadwillig iemand er met jouw fiets vandoor gaan, dan gaat er automatisch een alarm af en kun je de fiets ook tracken. Zodoende is de fiets eigenlijk niet echt geschikt om gejat te worden.
Prijs is nice
Het grootste verschil van de VanMoof S3 elektrische fiets ten op zichte van zijn voorganger is de prijs. Waar het vorige model iets meer dan 3.000 euro kostte, is deze net onder de 2.000 euro geprijsd. De maker stelt deze prijsverlaging door te kunnen voeren, omdat ze nu binnen het productieproces minder afhankelijk zijn van derde partijen. Daarmee is het gelijk een fiets die op de gemiddelde prijs van een elektrische fiets zit. Als je kijkt wat je er voor krijgt, is het wat mij betreft gewoon een goede deal.
Vaste batterij niet voor iedereen geschikt
Is het dan alleen maar hosanna? Nee, er zitten zeker wat nadelen aan de VanMoof S3 elektrische fiets. De belangrijkste zit hem in de batterij. Deze zit vast in het frame en is er dus niet uit te halen. Dat betekent dat de je volledige fiets in de buurt van de oplader moet hebben. Op die manier is het dus zaak dat je of in je schuur een stroompunt hebt, hem mee naar binnen neemt of gebruik moet maken van verlengkabels. Dat is dus niet voor iedereen even geschikt. Daarnaast mis je standaard een bagagedrager. Daar zijn overigens wel losse accessoires voor beschikbaar. Er zijn dus zeker wat beperkingen op de (standaard instelling van de)fiets te vinden en daardoor moet je goed bepalen of hij helemaal geschikt voor je is.
Wil je de VanMoof S3 zelf scoren? Ga dan naar de officiële website. Wil je meer lezen over elektrische fietsen? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.