Samsung geeft je langer garantie op je nieuwe smart-tv

Televisies Jeroen Kraak 6 jun 2024
Leestijd: 2 minuten

Ben je van plan om een nieuwe smart-tv te kopen? Dan krijg je een flinke tijd extra garantie bij Samsung.

Je hoopt natuurlijk dat een apparaat dat je koopt nooit kapotgaat, maar soms kan het helaas weleens gebeuren. Het is behoorlijk zuur als dit net gebeurt nadat de garantie verlopen is. Bij Samsung is die kans een stuk kleiner geworden.

Normaal duurt de fabrieksgarantie van elektronica in Nederland standaard twee jaar, maar de wettelijke garantie geldt langer, hoewel deze afhangt van de gebruiksduur van een product. Samsung maakt het nu een stukje minder lastig bij een smart-tv.

Samsung geeft je extra garantie op smart-tv’s

De meeste elektronicafabrikanten in Nederland geven je een standaard fabrieksgarantie van twee jaar, al zijn er bedrijven die je al na één jaar proberen af te wimpelen. Samsung gaat dat niet doen bij zijn nieuwe smart-tv’s in de Benelux.

Bij smart-tv’s had Samsung de policy om twee jaar fabrieksgarantie te geven. Bij zijn televisies uit 2024 komt daar drie jaar bovenop. Dat betekent dat je bij die modellen dus sowieso vijf jaar fabrieksgarantie hebt.

Samsung geeft je langer garantie op je nieuwe smart-tv
(Afbeelding: Samsung)

Met die extra garantie wil het klanten de zekerheid geven dat ze niet bang hoeven te zijn dat hun product stukgaat. Mocht het toch gebeuren (en het is niet je eigen schuld), dan zal Samsung je smart-tv repareren.

Je hebt meer garantie dan je denkt

Wellicht weet je het niet, maar vaak heb je langer recht op garantie dan de twee jaar die je meestal hebt. Dat komt omdat we in Nederland ook een wettelijke garantie hebben. Je hebt gedurende de levensduur van een gadget recht op een goed product.

De levensduur van bijvoorbeeld een koelkast is langer dan die van bijvoorbeeld een koptelefoon. Hierdoor heb je dus ook na de garantieperiode van één of twee jaar recht op een goedwerkend product. Van een smart-tv mag je ook verwachten dat die langer meegaat dan twee jaar. Zeker als het van een merk als Samsung, LG of Sony is.

Probeert de fabrikant of de winkel je dus af te schepen door te zeggen dat je geen garantie meer hebt op een bepaald product, dan moet je daar niet in meegaan. Je moet echter wel kunnen bewijzen dat het defect van een product niet aan jou ligt.

Daarom loont het bij sommige producten ook niet om extra garantie bij te kopen. Je besteedt dan je geld aan iets, waar je eigenlijk gewoon gratis recht op hebt. Je doet er dan ook goed aan om de voorwaarden te checken. Toch is het fijn dat Samsung deze garantie sowieso dus biedt op zijn smart-tv’s. Dat scheelt je in ieder geval een hoop werk als een bedrijf niet mee wil werken.

LG neemt grote ergernis weg bij nieuwe smart tv’s

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen