Je hoeft je in de toekomst niet meer te vervelen tijdens het tanken
Mogelijk heb je je tijdens het tanken weleens verveeld. Bij sommige tankstations in Nederland hoeft dat voorlopig niet meer.
Tanken duurt meestal rond de twee minuten. Terwijl je het vulpistool in je auto houdt, heb je vaak niks anders te doen. Sommige mensen zullen van die rust genieten. Even geen prikkels, zullen zij denken. Anderen vinden tanken misschien juist een erg saaie activiteit, en zullen blij zijn met wat vertier.
Je kunt dan natuurlijk een praatje aanknopen met de persoon die mogelijk naast je ook aan het tanken is. Maar het bedrijf Smarter Nozzle heeft wat anders bedacht. Meerdere tankstations zijn inmiddels uitgerust met Nozzle TV, een schermpje op de bovenkant van de vulpistolen. Wie staat te tanken, krijgt filmpjes te zien, afgewisseld met reclame.
Er moeten steeds meer schermpjes komen tijdens het tanken
De NOS schrijft dat inmiddels 72 tankstations verspreid over Nederland uitgerust zijn met de schermpjes waar je naar kunt kijken tijdens het tanken. Het is de bedoeling dat dat aantal volgend jaar meer dan verdubbelt, zegt Smarter Nozzle-directeur Pascal van Nisselroy tegen de omroep.
De schermpjes van Smarter Nozzle beginnen automatisch met het afspelen van content op het moment dat een tanker het vulpistool begint te gebruiken. Wanneer het vulpistool wordt teruggeplaatst, gaat het schermpje weer in slaapstand.
Schermpjes kunnen ook negatief effect hebben
Van Nisselroy zegt tegen de NOS dat adverteerders enthousiast zijn over het nieuwe initiatief. “Een tankbeurt duurt gemiddeld twee minuten. In die tijd dat iemand zich staat te vervelen is de attentiewaarde, de mate waarin iets de aandacht trekt, ook hoger”, zegt hij.
Een gedragswetenschapper stipt aan dat de schermpjes tijdens het tanken geen risico hoeven te vormen, maar dat dat wel kan gebeuren. “Als je iets leuks voorgeschoteld krijgt zoals een filmtrailer of een recept, dan is het een prima manier om de tijd te doden. Maar wat als er een reclame voorbijkomt dat je bij het tankstation twee chocoladerepen kunt kopen voor de prijs van één? Daarmee stimuleer je impulsaankopen die niet per se positief zijn voor de klant.”
Reclame moet in toekomst persoonlijk worden
Iedereen die staat te tanken krijgt op dit moment nog dezelfde filmpjes en reclame te zien. Het is de bedoeling dat dat in de toekomst verandert, en dat mensen gepersonaliseerde reclame voorgeschoteld krijgen. Dat moet gebeuren op basis van kenteken. Aan de hand daarvan kan namelijk achterhaald worden in wat voor auto iemand rijdt, en hoe duur die is.
Mensen die niet zitten te wachten op afleiding tijdens het tanken, hoeven zich geen zorgen te maken. “Op elk tankstation laten we altijd een paar pompen vrij voor mensen die absoluut geen reclame willen. Zo heb je toch nog de keuze”, zegt Van Nisselroy.