Is SearchGPT het ultieme antwoord op Google’s monopolie?

Apps Sebastien Hoek 6 aug 2024
Leestijd: 2 minuten

SearchGPT moet de concurrentiestrijd aangaan met Google. De beleving van het zoeken moet het grootste verschil zijn, maar is dat genoeg?

Na maanden van speculatie is de kogel door de kerk. OpenAI heeft bevestigd dat het bezig is met een eigen zoekmachine genaamd SearchGPT. En het prototype staat al online. Hiermee gaat het de concurrentiestrijd aan met Google, dat 90 procent van alle internet zoekactiviteiten in handen heeft.

SearchGPT moet een ingebouwde zoekmachine worden in ChatGPT. Daarmee leunt het meer op AI dan Google toen zij 27 jaar geleden het levenslicht zagen. Logisch ook, omdat de technologie van kunstmatige intelligentie toen onderontwikkeld was. Maar kan SearchGPT vandaag de dag Google van de troon stoten?

Wat is het verschil tussen SearchGPT en Google?

En van de grootste verschillen tussen SearchGPT en Google is de manier hoe resultaten gepresenteerd worden. Wanneer je iets aan de zoekmachine van OpenAI vraagt, krijg je een korte samenvatting en linkjes naar de bronnen van zijn antwoord. De bedoeling is dat je minder hoeft te scrollen en accurater het antwoord vindt dat je nodig hebt.

Bij Google krijgt je meerdere antwoorden gepresenteerd en zelfs suggesties naar wat je eventueel nog meer over een onderwerp wil weten. Vaak door middel van zoekresultaten van anderen. Het grootste verschil is dus dat je bij SearchGPT een gericht antwoordt krijgt en bij Google breder wordt geïnformeerd. Eerder schreven we al wat er nog meer mogelijk is met SearchGPT.

OpenAI opent de langverwachte aanval op Google's zoekmachine
(Afbeelding: OpenAI)

Abonnement vs. advertenties

Nog een groot verschil tussen beide zoekmachines is de manier waarop er geld wordt verdiend door beide bedrijven. Google verdient zijn geld voornamelijk met advertenties en ChatGPT heeft voorlopig nog geen advertenties en werkt momenteel met een abonnementsvorm voor ChatGPT Plus. Hier zal SearchGPT straks onderdeel van zijn.

Groot voordeel van geen advertenties is dat je zoekopdrachten minder beïnvloed worden door grote bedrijven. Anderzijds kunnen meer inkomsten door advertenties ervoor zorgen dat een bedrijf verder kan groeien. En in Google’s geval kan het ook betekenen dat je een rechtszaak aan je broek hebt.

Google verloor onlangs een rechtszaak om dat het moedwillig de concurrentie op illegale wijze heeft tegengewerkt. Het Amerikaanse bedrijf zou miljarden hebben geïnvesteerd om ervoor te zorgen dat het op veel telefoons en computers de standaard zoekmachine werd. Google gaat nog tegen de uitspraak in beroep. Google verdiende in 2023 237,8 miljard dollar aan advertenties.

Een prototype van de nieuwe zoekmachine van ChatGPT wordt momenteel getest door 10.000 gebruikers. Mocht je dit zelf willen testen, dan kun je jezelf aanmelden voor de wachtlijst via de website van OpenAI. In mijn ogen is SearchGPT een andere beleving dan Google en het zou zomaar kunnen dat het veel fans krijgt.

Meta AI wil weer dezelfde truc uithalen met bekende sterren

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen