Serial 1 Rush Cty elektrische fiets: een beest van een e-bike
De elektrische fiets is in 2022 nog altijd zeer populair. Het lijkt inmiddels iets makkelijker te zijn geworden om een model te scoren, nadat we in 2020 en 2021 met zware tekorten te maken hadden. Bovendien zijn er telkens nieuwe spelers op de markt. Denk daarbij aan Serial 1, een bedrijf dat onderdeel is van Harley Davidson. Onlangs heb ik de mogelijkheid gekregen om de Rush Cty in de reeks te testen.
De Rush Cty van Serial 1 is een elektrische fiets die in het hogere prijssegment zit. Op de website van de maker staat hij voor 5.200 euro aangeboden. Daar kun je ook drie ‘normale’ e-bikes voor kopen. Het is dan ook vooral een fiets voor de liefhebber. Voor iemand die echt even iets anders wil dan het standaard geheel en gewoon in één keer klaar wil zijn. Want wanneer je hem haalt, dan krijg je daar wel veel voor terug. Dit zijn de punten die me tijdens het testen zijn opgevallen.
Serial 1 Rush Cty elektrische fiets
Een mooi model
Eén van de eerste punten die ik moet benoemen bij de Serial 1 Rush Cty elektrische fiets is dat het echt een prachtig model is. Het straalt gelijk kracht uit met zijn dikke banden en stevige frame. In dat frame is de 706Wh batterij zeer netjes verwerkt, waardoor hij bijna niet opvalt. Uiteraard is hij er gewoon uit te halen en binnen op te laden. In 6,5 uur is hij volledig opgeladen. In 3,5 uur heb je hem overigens ook voor 75 procent opgeladen. Verder vind ik het het kleurendisplay van de fiets er netjes uitzien en is het overzichtelijk. Ook de verschillende lichten op de fiets, inclusief remlichten zijn wat mij betreft een meerwaarde.
Krachtige motor
Dit alles wordt aangestuurd door een middenmotor. Het gaat om een 250W Brose S Mag-variant, die met zijn 90Nm enorm lekker snel optrekt. Binnen de kortste keren zit je zodoende op 25 kilometer per uur. Voornamelijk ook omdat hij gebruik maakt van een Drivetrain en zo automatisch opschakelt. Bij elk stoplicht vloog ik weg. En door iets extra te trappen, kom je ook makkelijk boven de standaard 25 kilometer per uur uit. Dat is fijn wanneer je achter iemand aanrijdt die ook op een e-bike zit.
Van verschillende gemakken voorzien
De Serial 1 Rush Cty elektrische fiets is buiten de drivetrain nog van meer gemakken voorzien. Zo heb je een handig compartiment in het frame zitten. Deze kun je op slot zetten en kleine dingen in bewaren. Stel dat je een stuk fietst en je portemonnee zit in de weg, dan kun je die daar plaatsen en veilig op slot zetten. Verder werkt het licht mooi en wordt ook het logo van de fiets op een toffe manier verlicht. En met de remmen zit het behoorlijk goed en rem je keihard af als dat nodig is. Hij heeft wat dat betreft alles wat je van een e-bike verwacht.
Rijdt heerlijk
En met dit alles bij elkaar opgeteld zal het je niet verbazen dat het een klein feestje is om met de Serial 1 Rush Cty elektrische fiets rond te rijden. Hij is ondanks alle kracht behoorlijk stil en de weglegging is door zijn dikke banden echt uitstekend. Het is geen lichte fiets, maar zelfs als je de ondersteuning uitzet, kom je nog zonder al te veel problemen makkelijk vooruit. Ik vloog echt over de weg met dit ding en kleine drempels zijn door de banden geen enkel probleem. Ideaal dus om in de binnenstad mee rond te fietsen.
Bereik valt ietwat tegen
Eén van de belangrijke punten die je hebt met een elektrische fiets is het bereik. Vaak krijg je als consument te horen dat je een bereik hebt van meer dan 100 kilometer. Op papier heeft de Serial 1 Rush Cty elektrische fiets een bereik van tussen de 50 en 150 kilometer. Maar dat laatste haal je eigenlijk alleen als je zelf een lichtgewicht bent en hem op de laagste stand zet. Ik gebruik e-bikes vaak in de hoogste stand. En met mijn meer dan 90 kilo kom ik dan op een bereik van iets meer dan 40 kilometer. Dat is natuurlijk meer dan genoeg voor je dagelijkse ritjes, maar voor de prijs van de fiets had ik wel iets meer verwacht.
De Serial 1 Rush Cty elektrische fiets is nu verkrijgbaar en onder andere hier te scoren. Wil je meer lezen over e-bikes? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.