Je (elektrische) auto rijdt binnenkort op slimme banden
Een ongeluk zit op de weg in een klein hoekje, en dat geldt net zo goed voor elektrische auto’s. Maar met slimme banden wordt elke rit een stuk veiliger.
Misschien heb je weleens iets gehoord over de Pirelli Cyber Tyre. Pirelli werkt samen met grote namen als Bosch, Pagani en McLaren om iets bijzonders te maken. Maar wat dan precies? Slimme banden die de manier waarop we met elektrische auto’s rijden voorgoed kunnen veranderen.
Slimme banden bestaan al een tijdje, maar Pirelli tilt het naar een hoger niveau. Wij leggen je uit wat deze banden allemaal kunnen en wat ze voor ons, als gewone weggebruikers, kunnen betekenen.
Deze slimme banden maken je elektrische auto stukken veiliger
Stel je voor: je rijdt door een zware regenbui en merkt plotseling dat je grip verliest. Voor de meeste bestuurders is het best lastig om de controle terug te krijgen en zonder een slippertje verder te rijden. Dit is waar de slimme banden perfect bij helpen.
Een slimme band kan tijdens het rijden allerlei info verzamelen en meteen doorgeven aan je elektrische auto. Het doel? Zorgen dat je auto zich beter kan aanpassen aan verschillende situaties, zodat je meer grip hebt en veiliger rijdt.
De Cyber Tyre van Pirelli gaat een stap verder dan bestaande systemen zoals bandenspanningssensoren of ABS. Dankzij een sensor in de band worden belangrijke gegevens verzameld—denk aan de temperatuur, de bandendruk, en zelfs hoeveel contact de band heeft met het wegdek. Deze informatie wordt razendsnel naar de ESP (Electronic Stability Program)-module van de auto gestuurd, die vervolgens meteen het rijgedrag aanpast.
Het effect is dat de elektrische auto al reageert vóórdat je als bestuurder merkt dat je grip verliest. Aquaplaning of slippen wordt op die manier enorm verminderd. Ian Coke, Chief Technology Officer bij Pirelli North America, legt uit: “Elke keer dat de band draait, meet hij hoeveel contact hij met de weg heeft. Als er ook maar een beetje slip optreedt, neemt het systeem het al over en past het voertuig zich meteen aan.”
Samenwerking met Bosch
Nu vraag je je misschien af hoe dit werkt, want niet elke auto kan zomaar communiceren met deze slimme banden. Dit is waar Bosch in beeld komt. De samenwerking tussen Pirelli en Bosch richt zich op het ontwikkelen van een standaard manier waarop elektrische auto’s deze gegevens kunnen verwerken. Dankzij Bosch kunnen meer automerken ‘smart tire-ready’ worden gemaakt, waardoor ze klaar zijn om met slimme banden zoals de Cyber Tyre te werken.
Het idee is dat het systeem zonder vertraging moet functioneren. Geen Bluetooth of traag signaal dat via de cloud moet worden verzonden, want dat zou te langzaam zijn voor real-time veiligheid. Door een samenwerking met Bosch kan de Cyber Tyre direct met het voertuig communiceren, waardoor belangrijke data binnen enkele milliseconden wordt verwerkt.
Een slimme band ontwikkelen is geen eenvoudige opgave. De sensor in de Cyber Tyre moet bijvoorbeeld bestand zijn tegen extreme omstandigheden zoals hoge snelheden en extreme temperaturen. Denk ook aan klappen van bijvoorbeeld een stoeprand of scherpe bochten. Het kost tijd en moeite om elektronica te ontwikkelen die al deze uitdagingen aankan.
Wanneer kun je er de weg mee op?
En het resultaat mag er zijn. De Cyber Tyre heeft een intensief testproces ondergaan en is klaar voor de weg—althans voor de exclusieve modellen van automerken als Pagani. Hoewel de technologie dus al bestaat, kunnen ‘gewone’ elektrische auto’s het nog niet gebruiken.
Maar met een beetje optimisme kunnen we de Cyber Tyre over een paar jaar op de markt zien voor gewone personenauto’s. De verwachting is dat deze technologie vanaf 2025–2026 een stuk breder beschikbaar zal worden.
Dankzij de samenwerking tussen Pirelli en Bosch kan de technologie zich sneller ontwikkelen. Claudio Zanardo, CEO van Pirelli North America, beschrijft het proces als een spannende reis die pas net is begonnen: “De eerste toepassingen zijn er al, bijvoorbeeld de Pagani Utopia Roadster. Stap voor stap brengen we de sensor naar andere voertuigen. Het is een reis, en we denken dat we aan een heel goede reis beginnen.”