Sonos staat voor wanhopige keuze omtrent zijn app
De lancering van de nieuwe Sonos-app is een enorme catastrofe en heeft voor veel imagoschade gezorgd. Mogelijk maakt het bedrijf nu een ingrijpende beslissing.
We hebben veel geschreven over de nieuwe Sonos-app, en dan vooral over de verbeteringen die het bedrijf de laatste tijd heeft doorgevoerd. Dat moest ook wel, want zelden heeft een bedrijf qua app zo erg de plank misgeslagen.
Inmiddels lijkt het bedrijf prima op weg om alle fouten te herstellen en werkt de app steeds beter. In oktober zou deze volgens CEO Patrick Spence optimaal moeten functioneren. Toch is de imagoschade al geleden. In een wanhopige poging om toch nog wat te herstellen, overweegt het bedrijf nu om de oude app terug te brengen.
De nieuwe Sonos-app is een complete catastrofe
Het begon allemaal zo mooi toen Sonos in mei van dit jaar een nieuwe app aankondigde. Sonos-gebruikers hoopten op veel verbeteringen, maar kwamen van een koude kermis thuis. De app bleek een regelrechte mislukking en veel geliefde functies van de oude app waren afwezig.
Sonos ging diep door het stof en moest alles op alles zetten om de app optimaal te laten presteren. Inmiddels zijn we maanden verder en hoewel er flink wat verbeteringen zijn doorgevoerd, is de app nog niet waar deze zou moeten zijn.
De app is voor Sonos inmiddels een echte nachtmerrie. Het overschaduwde zelfs de lancering van de eerste koptelefoon ooit van het bedrijf: de Ace. Deze zit, zoals bijna alle hardware van het bedrijf, ontzettend goed in elkaar. Het is dan ook bizar dat Sonos zo erg de plank missloeg bij de app.
Dat zorgt ook voor wanhoop in de top van Sonos. Volgens The Verge is het daar crisis en wordt er zelfs gediscussieerd over het terugbrengen van de oude app. Iets wat ontzettend pijnlijk zou zijn en misschien zelfs nog meer gezichtsverlies oplevert. Maar goed, als de nieuwe app nog steeds niet voldoet, heeft het bedrijf geen andere keus.
Sonos had het veel beter kunnen aanpakken door de oude app niet meteen te verwijderen en de nieuwe app eerst in bèta uit te brengen totdat alles optimaal werkt. Dat doen andere bedrijven doorgaans ook gewoon.
Flinke problemen
De problemen met de nieuwe app hebben ook gevolgen, want Sonos zou zelfs twee nieuwe producten hebben uitgesteld totdat de app eindelijk verbeterd is. Een van die producten is de vernieuwde Arc, die met codenaam Lasso door het leven gaat.
Maar de malaise bij het bedrijf gaat zelfs nog verder. Sonos gaat zo’n 100 man ontslaan, wat ongeveer 5,5 procent van al het personeel is. Dit is volgens het bedrijf noodzakelijk om op de lange termijn te kunnen blijven investeren in de roadmap van Sonos. Toch is het treurig om te zien dat het personeel uiteindelijk de dupe wordt van beslissingen die van hogerhand worden doorgedrukt. Een compleet niet-werkende app zou toch wel moeten opvallen voorafgaand aan de lancering?
TV Audio Swap Sonos Ace werkt nu eindelijk met meer soundbars