Waarom Sonos-gebruikers juist niet tevreden zijn met die nieuwe app
De nieuwe Sonos-app is live en het is op veel vlakken een grote verandering ten opzichte van de oude. Toch is niet iedereen blij.
De Sonos-app heeft een flinke metamorfose ondergaan. Hierdoor is de app veel overzichtelijker en makkelijker in gebruik dan diens voorganger. Toch is het voor een aantal gebruikers nog echt even wennen.
Niet iedereen is dan ook positief over de app. Sommige gebruikers missen een aantal belangrijke functies. Sonos geeft een eerste reactie en is bereid om naar de klachten te luisteren. Maar waar gaat het precies mis?
Dit missen Sonos-gebruikers bij de nieuwe app
Sonos bracht op 7 mei een nieuwe versie van zijn app uit waarmee je je Sonos-speakers kunt besturen. Het doel is dat de app overzichtelijker wordt. Het bedrijf noemt het zelfs noodzakelijk om te vernieuwen en dat de nieuwe app veel beter wordt dan de oudere.
Verschillende zaken lopen nog niet vlekkeloos in de Sonos-app. Misschien het belangrijkste is dat de toegankelijkheid van de app voor slechtzienden niet optimaal is. Daarnaast zijn er ook klachten over het ontbreken van slaaptimers, de lokale muziekbibliotheek die niet goed werkt en het niet kunnen aanpassen van de wachtrij voor aankomende nummers.
En het is logisch dat het voor sommige gebruikers frustrerend is. Sonos heeft daarom een plan uitgerold met verbeteringen. De bovengenoemde functies moeten dan ook de komende maanden in de nieuwe app terugkomen. Daarnaast liggen er volgens Sonos ook nog spannende innovaties in het verschiet de komende jaren en blijft het luisteren naar de klachten.
Maar goed, dat gaat over de toekomst en niet het heden. En daar zit nu juist de crux bij veel gebruikers van de app. Zij vragen zich af waarom Sonos zijn app nu al moet vernieuwen terwijl niet alles optimaal werkt. Had het niet beter de tijd kunnen nemen voor de nieuwe app?
Een trend in de techwereld
Het lijkt een logische gedachte, maar in de techwereld gaat het er anders aan toe. Vaak worden producten op de markt gebracht die nog niet af zijn. Het bekendste voorbeeld hiervan is wellicht de game Cyberpunk, maar recent is het ook te zien met AI-gadgets als de Humane AI Pin en de Rabbit R1.
Allemaal uitgebracht terwijl het product nog niet af was. De nieuwe Sonos-app lijkt nu in hetzelfde rijtje te komen, met nieuwe functies (of in dit geval oude) die naar de app komen. Iets wat je ook steeds meer ziet bij smartphones. Denk aan de Google Pixel 8 of Samsung Galaxy S24, die pas op een later moment bepaalde AI-functies krijgen, die nu al aangekondigd zijn.
Wat is de noodzaak van Sonos om een nieuwe app nu al te lanceren?
Toch is het bij Sonos net weer wat anders. Het gaat namelijk om de app, niet om de speakers van het bedrijf zelf. Het verdient dus niets extra aan de app die alleen helpt met het besturen van de producten.
Mogelijk heeft alles te maken met de nieuwe koptelefoon waar flink wat geruchten over gaan. Mogelijk wil het bedrijf met een nieuw product ook een nieuwe uitstraling laten zien. Bovendien is een koptelefoon net weer wat anders dan een normale speaker.
In plaats van de koptelefoonfuncties in de oude app te bouwen, kan het voordeliger zijn om compleet opnieuw te beginnen met een nieuwe app. Het kan een reden zijn, maar het weegt niet op tegen een slechtere gebruikservaring, vooral als het bedrijf zelf bekend staat om zijn hoge kwaliteitseisen.
Toch kan Sonos er nog wel wat aan doen. Het moet het mogelijk maken voor mensen om terug te gaan naar de oude app totdat alle problemen verholpen zijn. Zo hoeven mensen niet maanden te wachten op een nieuwe functie, terwijl die gewoon al in de oude app zit.
Sonos Ray krijgt concurrentie van HomePod als het aan dit Apple-patent ligt