Sonos slaat opnieuw een flater met hun app (maar dit keer met de oude)

Audio Sebastien Hoek 21 aug 2024
Leestijd: 2 minuten

Sonos heeft al enige tijd last van de in mei verschenen app. In een zoektocht naar een oplossing hebben ze geprobeerd de oude app te herlanceren, dit blijkt echter niet meer te kunnen.

De berichtgeving rondom de Sonos-app begint langzamerhand te lijken op een soapserie. De ‘nieuwe’ Sonos-app die in mei werd gelanceerd heeft het bedrijf veel kopzorgen opgeleverd. Het niet meer herkennen van speakers en geliefde functies die zomaar verdwenen zijn een kleine greep uit de problematiek. Kortom, de app werkt niet naar behoren met gefrustreerde klanten als gevolg.

Hoewel Sonos met man en macht werkt om hun weer zaakjes op orde te krijgen, hebben ze achter de schermen ook geprobeerd om de oude app nieuw leven in te blazen, als tijdelijke oplossing. Echter blijkt nu dat dit technisch niet meer mogelijk is en dat dat schip inmiddels voorbij is gevaren.

‘Tot voor kort had ik de hoop dat we de oude app opnieuw konden uitbrengen’

De CEO van Sonos, Patrick Spence zei onlangs in een interview op Reddit dat hij een lange tijd de hoop had om de oude app te herlanceren om gebruikers te helpen met hun problemen. Alleen bleek dat wat complexer te zijn dan hij aanvankelijk had gedacht.

“De truc is natuurlijk dat Sonos niet alleen de mobiele app is, maar ook software die in je speakers en de cloud draait”, stelt Spence. Hij vervolgt: “In de maanden sinds de lancering van de nieuwe mobiele app hebben we de software die in onze speakers en de cloud draait, geĂŒpdatet tot het punt waarop S2 (de oude app) vandaag de dag minder betrouwbaar en minder stabiel is dan je je herinnert.” De software was dus al zo geoptimaliseerd dat ze op een punt kwamen dat ze niet meer terug konden. Het bedrijf stelde er zelfs noodplan voor op.

Sonos staat voor wanhopige keuze omtrent zijn app
(Afbeelding: Sonos)

Excuses van Sonos

Een paar weken geleden bood Patrick Spence publiekelijk nog zijn excuses voor alle problemen die gebruikers ondervinden met de vernieuwde Sonos-app. Het bedrijf heeft aardig wat imagoschade opgelopen door dit hele debacle.

Om de trouwe klanten tegemoet te komen gaat het bedrijf de komende tijd met meerdere kortingsacties en programma’s aan de slag om gebruikers te helpen. Hoe dit precies vorm gaat krijgen is echter nog niet bekend gemaakt.

Sonos heeft zijn volledige focus op het zo snel mogelijk herstellen van de app en stelde er zelfs twee lanceringen, die gepland stonden voor later dit jaar, voor uit. Een van de producten is mogelijk de Sonos speaker met de werktitel Lasso. Dit zou de opvolger moeten zijn van de Sonos Arc.

De Sonos Ace is misschien wel het meest de kind van de rekening. Hoewel de verkoopcijfers boven verwachting zijn, heeft de problematiek van de app de lancering van de eerste koptelefoon van Sonos toch overschaduwd.

Sonos staat voor wanhopige keuze omtrent zijn app

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen