Sony breidt uit: wat betekenen deze mega deals voor onze games?
Sony koopt mogelijk een groot bedrijf achter de Dark Souls-games over. Wat betekenen deze gigantische overnames voor de gamewereld?
Sony heeft zijn oog laten vallen op het bedrijf Kadokawa. Voor velen een nietszeggende naam, maar het bedrijf heeft een heleboel aandelen van FromSoftware: de gerenommeerde gamestudio achter Elden Ring.
De maker van PlayStation wil Kadokawa nu overkopen en daarmee nog een belangrijke naam uit de game-industrie aan zijn eigendom toevoegen. Precies zoals Xbox deed met Activision-Blizzard. Wat betekenen deze mega-deals voor onze games?
Sony gaat Microsoft achterna
Een mogelijke grote overname in de gamewereld. Dat doet natuurlijk veel denken aan de mega-deal tussen Microsoft en Activision-Blizzard. De Xbox-fabrikant kocht de merken achter onder andere Call of Duty en World of Warcraft over. Dat kostte Microsoft maar liefst 69 miljard dollar.
Door die overname staan nu bijvoorbeeld de spellen van Call of Duty op de Xbox Game Pass. Een leuke bijkomstigheid voor Game Pass-gebruikers. Maar het zou in de toekomst kunnen betekenen dat Microsoft populaire spellen exclusief voor de Xbox gaat maken.
Vooralsnog is dat niet het geval en zullen de toekomstige Call of Duty’s ook nog op de PlayStation verschijnen. Hoewel we er nu nog niet veel van merken, kunnen deze giga overnames grote impact hebben op onze games.
Vooralsnog geen exclusieve games
Microsoft heeft met zijn Activision-Blizzard overname beloofd dat ze voorlopig geen titels exclusief zullen maken. De kans is groot dat wanneer Sony Kadokawa overneemt ze een soortgelijke belofte zullen doen. Toch blijft zoiets onzeker.
Zeker met het succes van Elden Ring heeft PlayStation met aandelen van FromSoftware goud in handen. In het verleden heeft Sony al eens een exclusieve souls-game op de PlayStation gehad. Bloodborne was uitsluitend voor de PlayStation 4 verschenen.
Voor gamestudios is de overname is een aantal gevallen positief. Door onderdeel te zijn van een grote naam als Sony of Microsoft, hebben ze meer garantie dat ze hun producten daadwerkelijk kwijt kunnen op consoles. Bovendien kunnen gamestudios aan de slag met een veel groter budget dan wanneer ze onafhankelijk zijn.
Het verdwijnen van onafhankelijke studio’s is niet wenselijk
Toch is het niet alleen maar goed nieuws dat er wéér een onafhankelijke studio wordt overgekocht. Deze studios zijn van levensbelang voor het creatieve aspect van de gamewereld. Ze hoeven zich namelijk op geen enkele manier te verantwoorden aan de grote merken als PlayStation of Xbox.
En juist daardoor kunnen prachtgames ontstaan. Een nieuw, wellicht atypisch spel maken is een risico. het kan enorm floppen. Tegelijkertijd kan het bij succes de gamewereld blijvend veranderen. Populaire indiegames zijn bijvoorbeeld Stardew Valley, Hades en Kerbal Space Program.
De kans is aanwezig dat een Sony of Microsoft een atypisch spel minder snel budget zullen geven. Wanneer het spel flopt verliezen zij er uiteindelijk geld mee. Het is voor hen dan praktischer om in succesformules te blijven investeren, met als gevolg dat het gamelandschap wellicht wat eentonig wordt.
Laten we niet op de zaken vooruitlopen. Voor zover we weten heeft Sony Kadokawa nog niet overgekocht. En in de nabije toekomst zal Elden Ring óók nog gewoon op de Xbox te spelen zijn.