Spotify: 140 miljoen gebruikers, 539 miljoen verlies

Apple Raymon Mens 16 jun 2017
Leestijd: 1 minuut

Spotify viert een nieuwe mijlpaal. De Zweedse streamingdienst heeft nu 140 miljoen maandelijkse actieve gebruikers. Een jaar geleden waren dat nog 100 miljoen actieve gebruikers. Hoewel de dienst een stevige groei laat zien, gaat het financieel niet best.

De meeste Spotify-gebruikers kiezen voor de gratis variant. In maart van dit jaar had de dienst 50 miljoen betalende klanten. Dat zijn er aanzienlijk meer dan Apple Music, dat in juni 27 miljoen betalende gebruikers had.

Rode cijfers

De sterke groei van gebruikers is goed nieuws, maar de jaarrekening ziet er een stuk minder rooskleurig uit. Spotify maakt nog steeds geen winst. In 2016 had Spotify een omzet van 2,9 miljard euro (1 miljard meer dan in 2015), maar onder de streep bleef een verlies van 539 miljoen euro over. Ter vergelijking: in 2015 werd nog 231 miljoen euro verlies gemaakt.

Spotify-CEO Daniel Ek – Klik/tap voor groter.

Goede vooruitzichten

Als je wat verder dan de jaarcijfers kijkt, ziet de toekomst van Spotify er een stuk rooskleuriger uit. Het lukt de dienst om steeds meer gebruikers een betaald abonnement af te laten sluiten. Van de 140 miljoen gebruikers, betalen ongeveer 50 miljoen voor een premium-abonnement. Dat is tussen de 35 en 40 procent. Een prima prestatie, als je bedenkt dat in 2015 slechts 20 procent van de gebruikers betaalde.

De streamingdienst is daarnaast bezig nieuwe contracten met labels af te sluiten. Om een gunstige deal met minder hoge royalty’s te krijgen, beperkt Spotify het aanbod voor gratis gebruikers, krijgen labels meer data en worden royalty’s vooruit betaald. De deal met Universal is al rond. Naar verluidt is een deal met Merlin, een overkoepelende organisatie van veel onafhankelijke labels in de maak.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste wat tech en culture te bieden heeft 🚀

De laatste ontwikkelingen iedere vrijdag in je mailbox? WANT houdt je op de hoogte!

Onderwerpen